Telemarketingbedrijven blijven Belg opbellen

Zo’n 40% van de telemarketingbedrijven blijft mensen contacteren die via een site hebben aangegeven dat ze dat niet willen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Economische Inspectie.

Een jaar geleden werd belmenietmeer.be gelanceerd. En met succes, want maar liefst 985.000 Belgen schreven zich in op de website om zo niet meer lastiggevallen te worden door telemarketeers. De bedrijven moeten die lijst respecteren, maar vier op de tien trekken zich daar niets van aan, zo blijkt nu.

Boetes tot 60.000 euro

Tussen 1 oktober 2015 en 29 april 2016 voerde de Economische Inspectie van de FOD Economie een onderzoek naar 70 telemarketingbedrijven. In totaal werden 1.470.368 oproepen gescreend om na te gaan of er geen mensen werden opgebeld die zich op de bel-me-niet-meer-lijst hadden ingeschreven. Daaruit blijkt dat 28 ondernemingen of 40% van de gecontroleerde bedrijven hun laars lappen aan de regels. “Zo’n 22 van die bedrijven hebben een administratieve boete gekregen. De sancties variëren van 156 tot 60.000 euro. Als ze nog eens betrapt worden, kan het zelfs 120.000 euro worden”, zegt minister van Consumenten Kris Peeters (CD&V). “Zes bedrijven kregen een formele waarschuwing. Tegen één is zelfs een procedure opgestart om zijn activiteiten stop te zetten.”

Volgens de minister waren veel inbreuken het gevolg van onzorgvuldigheid. Zo gebruikten de bedrijven in zestien gevallen wel degelijk de bel-me-niet-meer-lijst, maar kwam die niet overeen met hun eigen databestand. In tien gevallen controleerde de organisatie niet of de nummers op de lijst stonden. Zeven keer werden er agressieve handelspraktijken vastgesteld waarbij bedrijven herhaaldelijk naar nummers op de lijst belden.