Visa profiteert van stijgende kooplust

De kooplust van de Europeanen zit opnieuw in de lift, en daarvan profiteert ook creditcardmaatschappij Visa. Het afgelopen kwartaal is het aantal verwerkte transacties toegenomen, net als het totaalbedrag waarvoor klanten aankopen afrekenden met hun creditcards.
door
Mare
Leestijd 1 min.

Visa zag de opbrengsten met 3% oplopen tot 3,6 miljard dollar (3,3 miljard euro). De nettowinst kelderde met ruim driekwart tot 412 miljoen dollar (373 miljoen euro), maar dat kwam door eenmalige kosten die het bedrijf moest maken in het kader van de overname van Visa Europe.

De creditcardmaatschappij maakte eveneens bekend dat zij een pact heeft gesloten met PayPal. Met die specialist in online betalingen leefde het bedrijf al een tijdje in onmin. PayPal maakt het voor klanten namelijk aantrekkelijker om hun account aan hun bankrekening te koppelen in plaats van aan een Visa-creditcard.

PayPal heeft beloofd daarmee te stoppen, zodat Visa niet langer achter het net vist bij aankopen van klanten in bijvoorbeeld webwinkels. In ruil daarvoor krijgt PayPal toegang tot technologie van Visa voor contactloos betalen. Ook zijn afspraken gemaakt over de kosten die Visa in rekening brengt voor creditcardbetalingen.

Ook PayPal publiceerde overigens kwartaalcijfers. De omzet kwam in de afgelopen drie maanden uit op 2,7 miljard dollar (2,4 miljard euro). Dat is een vijfde meer dan een jaar eerder. De winst ging met 10% omhoog naar 436 miljoen dollar (395 miljoen euro).

bron: Belga