Boerenbond vraagt eerlijke prijzen voor boeren met "Bobby-campagne"

door
Belga
Leestijd 2 min.

Onder de slogan "Uw maaltijd is goedkoper dan Bobby's voer, door té lage prijzen voor de Vlaamse boer" hebben land- en tuinbouwers actie gevoerd aan tientallen verkooppunten. Daarmee willen ze de lage prijzen die ze voor hun producten krijgen opnieuw aan de kaak stellen. De campagne wordt gesteund door de organisaties Boerenbond, KVLV-Agra en Groene Kring. Met de "Bobby-campagne" willen de boeren er blijven op wijzen dat een gangbare maaltijd vaak goedkoper is dan een portie hondenbrokken. "Een berekening van Boerenbond wees dit uit", luidt het. "Een verrassende vaststelling voor de consument, maar niet voor onze land- en tuinbouwers, die al te lang voelen dat er nog amper een inkomen gehaald wordt uit hun werk en dat hun product onvoldoende naar waarde wordt geschat."

Actievoerders hebben winkeltassen uitgedeeld met daarop een campagnebeeld. Daarbij kregen consumenten ook enkele tips om tijdens het winkelen het verschil te maken. "In de lange agrovoedingsketen heeft de consument een belangrijke stem. Zijn koopgedrag en bestedingen sturen immers de keten", luidt het.

"Uit het aankoopgedrag blijkt nog altijd dat de prijs heel bepalend is in de aankoopbeslissing, maar wij vragen de consument om zijn aankoopgedrag bij te sturen", zegt Sonja De Becker, voorzitster van Boerenbond. "Door oog te hebben voor producten uit de eigen regio, rundvlees met een kwaliteitslabel van bij ons in de kar te laden, te kopen bij winkelpunten die het speciale steunlabel aan onze varkenshouders afficheren of eens bij de boer zelf langs te gaan, kan iedere consument zijn steentje bijdragen."

bron: Belga