Mediterende kinderen doen het beter op school

Connie Maik(L) and her daughter 3 year-old Christy Kwok(R), part of a contingent of US Falun Gong practitioners participate in an meditation exercise demonstration 16 December, 1999 in Lafayette Park in Washington, DC. The demonstration is being conducted in celebration of Human Rights Week and to call attention to human rights abuses in China and slander towards the Falun Gong. AFP PHOTO/George BRIDGES / AFP PHOTO / GEORGE BRIDGES

Het schooljaar zit er net op, maar voor kinderen die zich al zorgen maken over volgend jaar hebben Amerikaanse onderzoekers alvast een gouden tip: mediteren.

Een onderzoeksteam van het Erikson Institute in Chicago liet leerkracht een jaar lang meditatieoefeningen in het lessenpakket. De kinderen hebben onder andere geleerd om hun adem te controleren, groepsgesprekken gehouden over gevoelens en rustgevende natuurvideo’s gekeken. Nu het jaar erop zit, blijkt dat kinderen die het hoofd regelmatig leegmaakten of even helemaal kunnen ontspannen vervolgens ook beter scoren op school.

Volgens de resultaten van het onderzoek zijn de kinderen aandachtiger tijdens de lessen, wat zich vertaalt naar betere punten op taken en testen. Dankzij de mentale rust, hebben ze blijkbaar ook minder moeite om van het ene vak naar het ander om te schakelen, wat een schooldag een pak gemakkelijker maakt. Bovendien slagen ze er ook beter in om hun emoties te controleren en behandelen ze hun medeleerlingen met meer empathie. Wie weet worden yogamatjes binnenkort wel de nieuwste rage op de speelplaats.