Overspannen leerkracht ‘besmet’ leerlingen met stress

Er bestaat een verband tussen leerkrachten met een burn-out en gestreste leerlingen, al is niet duidelijk in welke richting de ‘besmetting’ werkt. Dat blijkt uit een onderzoek van de University of British Columbia, gepubliceerd in Social Science & Medicine.

De onderzoekers verzamelden op verschillende tijdstippen speekselmonsters van ruim vierhonderd basisschoolleerlingen terwijl ze in de klas zaten. Zo werd hun speeksel onderzocht op de aanwezige hoeveelheid cortisol, een hormoon dat vrijkomt bij stress.



De leraren vulden de zogeheten Maslach Burnout Inventory in, een vragenlijst waaruit kan afgeleid worden in welke mate ze kampen met een burn-out.

Resultaten

In klassen met een leraar die uitgeput was of leed aan een sterke mate van burn-out, bleek het cortisolgehalte van de leerlingen verhoogd te zijn.

“Dit suggereert dat er in klassen ‘besmetting’ plaatsvindt tussen leerlingen en hun leraren”, zegt Eva Oberle van de University of British Columbia. “Het is niet bekend wat er als eerste was: het verhoogde cortisol bij de leerlingen of de burn-out bij de leerkachten. We zien het verband tussen de stress van de leraar en de leerlingen als een cyclisch probleem in klassen.”

Twee mogelijke conclusies

Volgens Oberle kan een stressvol klimaat in een klas het gevolg zijn van leerkracht die onvoldoende steun krijgt, waardoor die zijn of klas niet goed aankan. Zo’n leerkacht kan niet beantwoorden aan de behoeften van de leerlingen, waardoor die op hun beurt gestrest raken.

Andersom is het ook mogelijk dat de stress begint bij de leerlingen die kampen met angstklachten, gedrags- of andere problemen. Vervolgens kunnen leerkrachten door de lastige klas zelf ook afstevenen op een burn-out.

 

Foto Pixabay