Treinongeval Saint-Georges-sur-Meuse - Rood sein was niet uitgerust met TBL1+, bevestigt Luc Lallemand

door
Belga
Leestijd 2 min.

Het sein dat op rood stond bij het treinongeval in Saint-Georges-sur-Meuse was niet voorzien van het TBL1+-veiligheidssysteem. Dat bevestigde Luc Lallemand, ceo van Infrabel maandagnamiddag in de Kamercommissie Infrastructuur, waar hij samen met zijn collega van de NMBS, Jo Cornu, gehoord werd over het ongeval. Op zondagavond 5 juni vielen drie doden toen een passagierstrein inreed op een stilstaande goederentrein in Saint-Georges-sur-Meuse. Al snel doken berichten op dat de passagierstrein door het rode licht gereden was en dat het rode sein niet was uitgerust met het TBL1+-systeem, een veiligheidssysteem waardoor de trein automatisch tot stilstand komt.

Vandaag bevestigde Lallemand dat het bewuste sein niet was uitgerust met TBL1+. Bij de keuze van seinen die van het systeem voorzien worden, wordt de voorrang gegeven aan seinen aan stations, vertakkingen en stopplaatsen. Het sein dat op rood stond, was een automatisch sein, dat in het verleden nooit werd overschreden als het op rood stond, verduidelijkte de ceo.

Heel wat commissieleden, niet in het minst de gewezen leden van de commissie-Buizingen, hadden heel wat vragen bij de verklaringen van de toplui van de spoorwegen dat er een efficiëntiedekking van 99,9 procent was. "Wij meenden dat dit betekende dat 99,9 procent van de seinen uitgerust waren met TBL1+, maar nu krijgen we te horen dat er maar 7.573 van de 10.249 seinen ermee uitgerust zijn", klonk het op zowel de meerderheids- als oppositiebanken.

Om het nog wat ingewikkelder te maken, blijkt dat het uitrollen van TBL1+ leidt tot een vermindering van de risico's met 75 procent in vergelijking met het oude systeem 'Memor Krokodil'. En met het Europese systeem ETCS Full Supervision zou dat risico zelf met 95 procent verminderen, verklaarde Luc Lallemend, die er meteen aan toevoegde dat volgens het masterplan een andere versie van ETCS zal worden geïnstalleerd.

bron: Belga