Kwart winkels en horeca kreeg al klachten van omwonenden

door
Belga
Leestijd 2 min.

28 procent van de winkels en de horecazaken heeft het afgelopen jaar te maken gehad met klachten van omwonenden. Dat blijkt uit een bevraging van NSZ bij 448 horeca- en handelszaken. De meeste klachten zijn het gevolg van geluids- en verkeershinder, al valt ook op dat de Belg stilaan allergisch aan het worden is voor bepaalde geuren en de frituur of kaaswinkel om de hoek liever ziet verdwijnen. Klachten over te veel lawaai in een café waar het EK Voetbal van nabij beleefd wordt, ongenoegen over spelende kinderen in een kinderdagverblijf of drukmakerij over de geuren die de viswinkel met zich meebrengt. Het zijn maar enkele voorbeelden van de groeiende onverdraagzaamheid waarmee handelaars en ondernemers dag na dag geconfronteerd worden, zegt het NSZ.

"Iedereen wordt steeds mondiger en zegt onverbloemd wat hij of zij denkt, al dan niet via de sociale media. Maar weinigen beseffen dat die bepaalde winkel of dat geviseerde café ook iemands broodwinning vormen", betreurt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Bovendien laten ondernemers zulke klachten niet blauwblauw: 9 op de 10 nemen die klachten serieus en trachten het ongenoegen, dat overigens doorgaans van een enkeling komt, weg te nemen, zegt het NSZ. Vaak vergt dat bepaalde ingrepen en dus ook investeringen, zoals het plaatsen van extra isolatie, geluidswerende materialen of een betere afzuiginstallatie. "Dat is doorgaans de beste remedie, voor zover de klachten geen ingebeelde klachten van een verzuurde enkeling zijn, natuurlijk", weet de NSZ-voorzitter. "Het is namelijk erg belangrijk dat je als ondernemer een correcte relatie onderhoudt met de mensen die rondom jouw zaak wonen, ook al wordt minder evident."

bron: Belga