Officiële EK-merchandising moet 250 miljoen euro opbrengen

door
Belga
Leestijd 1 min.

De officiële merchandising van het Europees kampioenschap voetbal, dat vanavond van start gaat in Frankrijk, moet ongeveer 250 miljoen euro opbrengen. Dat zegt althans Mickael Andreo van IMG, het bedrijf dat de licenties beheert. Meer dan 5.000 verschillende producten, gaande van balpennen over sjaals, stickers tot ballen en truitjes, worden verkocht in Europa en de rest van de wereld. Dat moet ongeveer 250 miljoen in het laatje brengen, zegt Andreo in een interview aan het magazine LSA.

"We hebben een vijftigtal ondernemingen een licentie gegeven om de producten te verkopen", zo klinkt het.

Meer dan de helft van de opbrengst zal komen uit de verkoop van textiel, maar ook de Panini-stickers met de spelers van de deelnemende landen zijn een groot succes.

IMG houdt zich ook bezig met de commercialisering van alle producten naar de beeltenis van Super Victor, de officiële mascotte van het EK.

De merchandising zal uiteraard vooral verkocht worden in Europa, maar ook bijvoorbeeld in China, Australië en Japan.

De officiële producten zijn makkelijk van namaak te onderscheiden door een chip.

De Franse douane en anti-fraudediensten hebben deze week nog 1.200 namaakshirts en -shorts in beslag genomen.

bron: Belga