Yeasayer: “Veel drugsmuziek is smakeloos”

Tegendraads en eigenzinnig. Het zijn de twee modewoorden waar Yeasayer op hun nieuwste worp ‘Amen & Goodbye’ hun handelsmerk van maakt. Technologische snufjes werden ingeruild voor simpele analoge opnames, die halverwege het proces ook nog eens verloren gingen door een lekkend dak.

Gelukkig betekende die wateroverlast niet de definitieve over & out voor de plaat, waar trouwe fans al zo’n goede vier jaar op zaten te wachten, integendeel.

“Die overstroming was een geluk bij een ongeluk. Ongeveer de helft van onze opnames ging definitief verloren. Dat bleek bijzonder handig bij het selecteren van het materiaal omdat vooral de goede nummers in ons geheugen zijn blijven hangen. Die songs hebben we vervolgens verder geperfectioneerd bij het opnieuw inspelen ervan”, legt bandlid Anand Wilder uit tijdens een telefonisch interview.

Was die pech onderweg de aanleiding voor de titel van de plaat, ‘Amen & Goodbye’?

“Nee, dat staat daar volledig los van. De ‘Goodbye’ slaat op het afsluiten van het opnameproces en de hectische periode die eraan voorafging. We hebben het roer lichtjes omgegooid op deze plaat en het heeft even geduurd voor we alle neuzen in dezelfde richting kregen. We waren het erover eens dat we de essentie van de band op plaat wilden zetten, maar het vinden van die essentie was een huzarenklus die met de nodige discussies gepaard ging.”

Dat is wellicht ook de reden waarom deze plaat de nodige tijd in beslag nam. Hebben jullie er op een gegeven moment aan gedacht om de handdoek in de ring te gooien?

“Dit album was alleszins een zware bevalling. (lacht) We draaien nu al negen jaar mee in de industrie, maar echt gemakkelijker is de sector er niet op geworden. Om door te kunnen gaan met dit vak, moet je je echt volledig kunnen toewijden aan deze kunstvorm. Bij elke noot moet je je afvragen: “is dit de aandacht van de luisteraar waard?’. Enkel zo kun je voorkomen dat je niet in herhaling valt.”

Jullie hebben weleens geclaimd dat de hedendaagse popmuziek leeghoofdig geworden is. Hoe valt dat te rijmen met deze plaat, die ook in dat hokje past?

“Er bestaat uiteraard wel nog popmuziek die tegelijk cool, vreemd en catchy klinkt. Ik denk bijvoorbeeld aan de platen van Kendrick Lamar. Maar als Coldplay liedjes begint te maken over drank- en druggebruik, dan is er iets niet in de haak. Bij zo’n groep gaat de boodschap en de poëtische waarde volledig verloren. De Beatles hebben bijvoorbeeld ook gerefereerd naar druggebruik, maar zij pakten dat onderwerp zo subtiel en gelaagd aan dat het niet smakeloos begint te klinken.”

Jullie eigen repertoire bevat thans ook wel wat drugsnummers.

“Ja, maar wij benaderen het onderwerp op een bijna wetenschappelijke manier en focussen op de chemische processen die drugs teweegbrengen. Dat is iets totaal anders.” (lacht)

Mare Hotterbeekx

’Amen & Goodbye’ is uit bij Pias. Yeasayer speelt op 12/06 in de Handelsbeurs in Gent.