Botsing tussen treinen eist drie levens

Een crash tussen een goederen- en passagierstrein vlakbij Luik heeft het leven gekost aan drie mensen. Negen anderen raakten gewond. De oorzaak van het ongeval is nog niet bekend.

Het drama had plaats zondagavond, enkele minuten na 23 uur, tussen de stations van Flémalle-Haute en Hoei op de lijn tussen Luik en Namen. Een passagierstrein reed achteraan in op een goederentrein, die op hetzelfde spoor stilstond. De klap was enorm. In totaal raakten drie wagons ontspoord. Van de eerste twee wagons van de passagierstrein was de eerste volledig gekanteld en verhakkeld, de tweede slechts gedeeltelijk. Bij de goederentrein, die kalksteen vervoerde, schoof enkel het laatste deel van de sporen.

Treinbestuurder en passagiers

Kort na het ongeval werd duidelijk dat er minstens drie doden te betreuren vielen. Eén slachtoffer is ondertussen al geïdentificeerd. Het gaat om de 43-jarige treinbestuurder Marc De Geyter. De twee andere overledenen zijn nog onbekend, al gaat het waarschijnlijk om passagiers. Negen andere inzittenden raakten gewond. In totaal zaten ongeveer veertig mensen op de trein. Onder hen vooral veel studenten die op weg waren naar hun kot in Luik.

Impact bliksem wordt onderzocht

Het is voorlopig nog onduidelijk wat de oorzaak van de botsing was. Het parket in Luik opende een gerechtelijk onderzoek naar «onvrijwillige slagen en verwondingen en met de dood tot gevolg» en stelde onderzoekers en experts aan om de plaats van het ongeval was.

De passagierstrein was zeker uitgerust met een automatisch remsysteem, liet NMBS-woordvoerder Bart Crols weten. “Van zodra een trein een rood seinlicht te snel nadert of het overschrijdt, treedt het systeem in werking.”

Eerder op de dag ondervond het traject problemen door een blikseminslag op één van de technische installaties in de buurt. Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel, bevestigt de inslag, maar spreekt zich niet uit over een verband. “Dat wordt meegenomen in het onderzoek. Bovendien is het systeem zo opgevat dat de veiligheid gegarandeerd blijft.” Bij een blikseminslag moeten de treinen normaal automatisch tot stilstand komen of hun snelheid verminderen.