Stakers saboteren sporen

An empty space built for the future RER-GEN pictured next to the current railroad track in Genval railway station, Thursday 04 February 2016. The GEN-RER Network is a rapid transit system under construction that will improve the mobility to the Brussels region. BELGA PHOTO BENOIT DOPPAGNE

In Wallonië hebben stakende NMBS-werknemers verschillende treinen gesaboteerd. De vakbondsleiders veroordelen die daden en zaten gisteren opnieuw rond de tafel met de directie en.

Door de staking was er sowieso weinig treinverkeer in Wallonië, maar de kwaadwillige ingrepen hinderden ook de weinige treinen die wel reden. “Sabotage kan je nooit goedkeuren. We zullen de nodige maatregelen nemen”, zeiden zowel ACOD-man Ludo Sempels als ACV’er Luc Piens. De Franstalige Michel Abdissi van CGSP sprak van “geïsoleerde gevallen” en gelooft dat de sabotage het werk is van buitenstaanders. “Spoormensen zouden dit niet doen.” Het christelijke CSC was milder. “Het is een emotionele beweging met veel reacties van alle kanten. Sommige uitdrukkingen zijn misschien niet gepast, ook vanuit de politieke wereld, en die bemoeilijken de situatie. Iedereen moet afkoelen”, klonk het.

“Onverenigbare anomalieën”

Bonden en directie zaten nog maar eens samen over de kredietdagen die de directie van het personeel wil afnemen. NMBS-baas Cornu zei dinsdag dat hij «onverdedigbare anomalieën» wil wegwerken. “Het is abnormaal dat men tijdens verlof of ziekte nog compensatiedagen kan winnen. Ik denk dat iedereen dat kan begrijpen”, verklaarde hij. Verder stelde de topman dat in Vlaanderen maar 6% van het personeel staakt. “Het is niet omdat men niet staakt, dat men niet ontevreden is en niet vreest voor bijkomende maatregelen”, bijt Piens van zich af.

Voor de vergadering met de directie kwamen de verschillende bonden ook al samen. “Er zijn een aantal nieuwe elementen naar boven gekomen, die we klaar houden voor de vergadering. Maar het blijft moeilijk.” De bonden willen “het globale kader” van de productiviteitsverhogingen kennen die sinds 2015 doorgevoerd werden. “Ik weet niet of we eruit geraken. Hoe langer het duurt, hoe ingewikkelder het wordt”, klinkt het.