New Yorkse ijsventers strijden hardhandig voor territorium

Niets zo heerlijk en onschuldig als een ijsje op een warme zomerdag. Hoewel, in New York strijden twee rivaliserende ijsbedrijven nogal hardhandig voor afzetgebied. New York Times rapporteert dat bedreigingen, intimidatie en fysiek geweld niet geschuwd worden door de ijsventers. 

De ijsbusiness in New York is al decennialang een keiharde wereld. Doodsbedreigingen, ontvoeringen, vandalisme … Volgens  New York Times zijn zulke praktijken al sinds de jaren 60 aan de gang. Momenteel is de rivaliteit uitgemond in een heuse territoriumoorlog. IJsventers van Mister Softee durven zich zelfs niet meer laten zien in Midtown Manhattan. Die regio is met veel toeristische trekpleisters en zonnige pleinen een belangrijk afzetgebied voor de ijsverkoop, maar rivaal New York Ice Cream verdedigt het gebied met hand en tand.

“Als een van mijn wagens naar Midtown gaat, duurt het niet lang voordat die ingesloten is door andere ijskarren. Die gasten beginnen op de ramen te kloppen totdat je weg gaat”, aldus Peter Bouziotis, regioverantwoordelijke van Mister Softee. “Je zal niet snel een wagen van Mister Softee zien in Midtown. Als je er al één spot, zal het niet duren voor een problemen zijn en die kar opnieuw vertrek. Zo gaat het altijd”, getuigt een ijscoman die anoniem wil blijven uit vrees voor zijn job bij het New Yorkse dagblad.

“Natuurlijk zouden we willen dat mensen daar gaan verkopen. Voor ons is het open gebied, waar iedereen geweldige verkoopcijfers kan halen”, vertelt de vicevoorzitter van Mister Softee, Jim Conway. “Het enige euvel is dat mensen er vrezen voor hun veiligheid.” Wettelijke stappen voor de intimidatiepraktijken wil Conway niet nemen. “Zo gaat het nu eenmaal. Dit is het leven op de straat”, aldus de vicepresident.

De hardhandige praktijken mogen dan wel getolereerd worden, inbreuken op het handelsmerk allerminst. New York Ice Cream is immers een afsplitsing van Mister Softee onder leiding van Dimitrios Tsirkos. Hij en nog tal van ijsventers hadden in 2013 genoeg van de de hoge franchisevergoedingen en opgedreven aankoopprijzen. Aangezien de misnoegde franchisehouders ook de eigenaar van hun ijskarren zijn, besloten ze nieuw bedrijf op te richten. Met enkele aanpassingen aan het logo gingen ze verder als Master Softee, maar zo reden ze tegen de kar van hun vorige werkgever.

Een rechter besliste in het voordeel van Mister Softee en stelde vorige week nog dat Tsirkos 287.858,44 dollar aan gerechtskosten moet betalen. Volgens New York Times brengt dat zijn totale schuld op 767.000 dollar (685.000 euro). Hoewel Mister Softee het op straat niet kan halen van zijn concurrent, is het goed mogelijk dat het gerecht het concurrentieel voordeel van Tsirkos en de zijnen binnenkort doet wegsmelten.

Foto Pixabay