Langste spoortunnel ter wereld ingehuldigd in Zwitserland

Artists perform during a show on the opening day of the Gotthard rail tunnel at the fairground Rynaecht at the northern portal in Erstfeld, Switzerland, on June 1, 2016. The new Gotthard Base Tunnel (GBT) is set to become the world's longest railway tunnel when it opens on June 1. The 57-kilometre (35.4-mile) tunnel, which runs under the Alps, was first conceived in sketch-form in 1947 but construction began 17 years ago. / AFP PHOTO / FABRICE COFFRINI

In Zwitserland is de langste spoortunnel ter wereld ingehuldigd. Het is vanaf nu mogelijk de trein te nemen van Rotterdam tot in Genua.

De tunnel werd feestelijk geopend met een grote show met danseressen in overalls en halfnaakte mannen verkleed als engelen (foto). Duizend uitgelote Zwitsers konden in het gezelschap van hoogwaardigheidsbekleders als de Duitse bondskanselier Angela Merkel, de Franse president François Hollande en de Italiaanse premier Matteo Renzi de inhuldigingsrit meemaken. Daarmee wilden de Zwitserse autoriteiten de bevolking symbolisch bedanken omdat zij het 11 miljard euro dure bouwwerk goedkeurden in een referendum.



Miljoen vrachtwagens

De werken aan de 57 kilometer lange Gotthard-basistunnel begonnen al in 1999, maar volgens de Zwitsers was het het wachten waard: ze beloven een revolutie in het Europese vrachtvervoer. Goederen die nu nog elk jaar door een miljoen vrachtwagens getransporteerd worden, kunnen nu de trein op, zo berichtte de Britse openbare omroep BBC. Dankzij de tunnel komt er ook een spoorverbinding tot stand tussen Rotterdam in Nederland en Genua in Italië.

Wanneer de tunnel in december operationeel wordt, zullen er elke dag 260 goederentreinen en 65 passagierstreinen door rijden. Een rit door de tunnel duurt zo’n zeventien minuten. Reizigers tussen Zürich en Milaan zullen er nog 2 uur en 40 minuten over doen, een uur minder dan vandaag.

Kanaaltunnel

Ingenieurs en arbeiders moesten graven en dynamiteren door 73 verschillende soorten steen, sommige zo hard als graniet. Meer dan 28 miljoen ton steenpuin werd uitgegraven. De werken kostten aan negen arbeiders het leven. De Gotthard-basistunnel is nu de langste in de wereld, langer dan de Seikan-spoortunnel in Japan (53,9 kilometer) en de Kanaaltunnel tussen het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk (50,5 kilometer).

Foto: AFP / F. Coffrini