KBC Brussels stuurt bankiers de straat op

Terwijl de hele sector in de ban is van automatisering, opteert KBC Brussels net voor sterk gepersonaliseerde aanpak. Zo hoopt de bank haar zwakke positie in de hoofdstad te versterken.
door
Mare
Leestijd 2 min.

In Brussel heeft de bank immers een marktaandeel van slechts 10%, wat fors lager is dan de 20 tot 25% in de rest van ons land. Tal van commerciële experimenten sloegen niet aan in de complexe stad, waardoor de bank zich genoodzaakt zag om de grote middelen boven te halen. Het aparte merk KBC Brussels werd op de kaart gezet en kreeg een eigen management en afzonderlijk hoofdkantoor. Daar werd deze week beslist om straatbankiers in het leven te roepen.

«We willen zo weinig mogelijk bankiers achter en computer en zoveel mogelijk in de wijken, als echte street bankers», klinkt het bij Damien Van Renterghem, de CEO van KBC Brussels in De Tijd. «Onze kantoordirecteurs moeten BB's, Bekende Brusselaars worden», besluit hij. Het leeuwendeel van de 400 bankiers bij KBC Brussels zijn dan ook afkomstig uit de hoofdstad en zijn van een diverse origine. Samen spreken ze maar liefst 28 talen, wat een grote troef is bij de mondelinge klantencontacten in de hoofdstad.

De bankdirecteurs moeten zich mengen in ondernemerskringen en zakenclubs en ook voor gewone bankiers is ‘community building' een van de belangrijkste taken. Het is de bedoeling dat zij nauwe contacten leggen met ondernemers en expats. Daarnaast zal ook het telefonisch adviescentrum worden uitgebreid, zodat de Brusselse klanten probleemloos contact kunnen opnemen met adviseurs. Ook Skype-gesprekken zullen er mogelijk zijn vanaf september. Op vraag van de klant wil KBC Brussels zelfs overwegen om de kantoren de klok rond en/of dagelijks te openen.