Consumenten zijn tuk op duurzaamheid

20140612 - BRUGGE, BELGIUM: Illustration picture shows the shop during the opening of an Albert Heijn supermarket in Brugge, Thursday 12 June 2014. BELGA PHOTO KURT DESPLENTER

Consumenten zijn bereid om meer geld op tafel te leggen voor duurzame voedingsproducten en zo’n 64% is ervan overtuigd dat duurzaam geteelde ingrediënten ook beter smaken.

Dat blijkt uit een studie van soepfabrikant Knorr, die 12.000 Europeanen aan de tand voelde over hun houding ten opzichte van duurzaam geteelde voedingswaren.



Koopgrage consument
Zo’n 68% van de ondervraagden ziet wel degelijk een verschil tussen duurzaam en conventioneel geteelde groenten en 64% geeft aan dat duurzame landbouw ook de smaak van de producten positief beïnvloedt. Een kleine 25% beweert duurzame voedingswaren te herkennen aan het uitzicht, al staat 76% sceptisch tegenover duurzaamheidsbeloftes op verpakkingen. Ondanks die twijfel geeft de helft van de Europeanen (51%) aan sneller geneigd te zijn om een product aan te schaffen als het duurzaam geteelde ingrediënten bevat.

Beperkte kennis
Het onderzoek van de bio-ingenieursstudente Ellen Van Loo (UGent) toont gelijkaardige resultaten voor ons eigen land. Zo’n 33% van de onderzochte Belgen erkent dat duurzaamheid een belangrijke rol speelt bij de aankoop van een product. Zij zouden zelfs bereid zijn om tot 22% meer te betalen voor een potje bioyoghurt.

Maar ondanks de bereidheid om biologische voedingswaren te kopen, blijkt uit een praktijktest dat de kennis over dit soort producten beperkt is. Zo kon slechts 20% van de respondenten een reeks vragen over biologisch voedsel correct beantwoorden. Daarom pleit Van Loo voor nationale richtlijnen die de consumenten informeren over duurzame voedingskeuzes. In Duitsland en Zweden bestaan die al, en ook in Groot-Brittannië en Nederland denkt men in die richting.