Voorlopig geen verbetering in zicht voor Vlaamse weekbladen

door
Belga
Leestijd 1 min.

De uitgevers hebben tussen april 2015 en maart 2016 exact 2,99 procent minder gedrukte Vlaamse weekbladen verspreid dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Wekelijks werden er nog 7,1 miljoen exemplaren verspreid, een jaar eerder ging het nog om 7,3 miljoen. Dat blijkt uit de meest recente CIM-cijfers.

Grootste dalers zijn Story (-22,5 procent), Flair (-14,7 procent) en Humo (-10,5 procent). Dag Allemaal blijft, ondanks een terugval met -8,1 procent, het grootste weekblad met 273.944 verspreide exemplaren. Op enkele regionale bladen na is de enige stijger in het Vlaamse magazinelandschap Tv Gids Primo (+2,7 procent).

Ook Trends zet een knap resultaat neer met 45.748 verspreide exemplaren (+5,2 procent). Maar omdat ook de cijfers van het Franstalige zusterblad Trends/Tendances hierbij inbegrepen zijn, worden die cijfers niet meegeteld in de totale verspreiding van Vlaamse weekbladen.

Knack, dat met 99.292 geprinte exemplaren -1,4 procent minder verkocht, zag zijn digitale verspreiding wel met 21,1 procent toenemen. Maar in absolute aantallen gaat het slechts om een beperkt cijfer: 885 exemplaren.

Bij de maandbladen valt de stijging van Marie Claire België op (+23,5 procent) naar 15.460 maandelijkse exemplaren. Het totale aantal verspreide maandbladen neemt dan wel toe met 10,6 procent, tot 2 miljoen, maar dat is vooral op rekening te schrijven van Goesting. Het regionale lifestylemagazine bij Het Laatste Nieuws en De Morgen, dat ook via displays wordt verspreid, werd pas in maart 2015 gelanceerd, waardoor de vergelijking met het voorgaande jaar vertekend is.

bron: Belga