Aantal fraudegevallen internetbankieren fors gestegen

door
Belga
Leestijd 1 min.

In het eerste kwartaal van 2016 werden 145 fraudegevallen met internetbankieren geregistreerd, een stijging met maar liefst 130 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het buitgemaakte bedrag van 113.707 euro, ongeveer 60.000 euro minder dan tijdens het eerste kwartaal van 2015, bleef gelukkig beperkt. Dat blijkt uit cijfers van bankenkoepel Febelfin, die oproept tot waakzaamheid. Volgens Febelfin richten fraudeurs zich voornamelijk op particulieren en gaan ze alsmaar gesofisticeerder te werk. "De fraudeurs doen een beroep op bestaande technieken die ze voortdurend verfijnen", luidt het. In het eerste kwartaal van 2016 benaderden de fraudeurs hun slachtoffers voornamelijk via phishing.

Fraudeurs vragen daarbij bijvoorbeeld via valse e-mails en websites, die erg op die van de bank lijken, om de bankkaart op te sturen en de bijbehorende pincode in te geven. Daarnaast proberen ze vaak de codes van de kaartlezer waarmee je moet inloggen bij het internetbankieren, te ontfutselen.

Febelfin roept mensen die internetbankieren daarom opnieuw op om waakzaam te zijn. "Geloof niet blindelings elke e-mail die van een vertrouwde instantie zoals uw bank lijkt te komen, zelfs al ziet die er vertrouwd en herkenbaar uit. Als u twijfelt, stuur de mail dan naar het centraal contactpunt van uw bank", klinkt het. "Uw bank zal u nooit via e-mail vragen om de codes op haar website in te voeren waarmee u moet aanmelden bij het internetbankieren. Stuur daarnaast nooit uw bankkaart op met de post en geef de pincode van uw bankkaart aan niemand door."

bron: Belga