Pegida hekelt chocolade met kinderfoto's van 'die Mannschaft'

De Facebookpagina van de Pegida-afdeling aan de Bodensee is momenteel het voorwerp van spot in Duitsland. De anti-immigrantenbeweging deelde woest een foto van Kinder Chocolade, waarbij het Engelse kindermodel vervangen is door jongeren van Turkse of Ghanese komaf. Wat ze echter niet wisten, is dat ze naar alle waarschijnlijk die kinderen zullen aanmoedigen.
door
Kevin
Leestijd 2 min.

De nieuwe foto's kaderen immers in de EK-campagne van Kinder. Daarvoor verving het merk het traditionele kindermodel met jeugdfoto's van enkele sterspelers van 'die Mannschaft'. Net als de Rode Duivels is het Duits voetbalelftal een bonte bedoeling, met spelers als ?lkay Gündo?an en Jerome Boateng die respectievelijk Turkse en Ghanese roots hebben.

De kinderfoto's van die twee voetballers schoten echter in het verkeerde keelgat bij de Pegida-afdeling aan de Bodensee. "Ze stoppen voor niets! Kan je de chocoladerepen echt zo kopen of is dit een grap?", stelt de anti-immigrantenbeweging naast een foto van de twee wereldkampioenen. Veel volgers van de groepering uitten hun ongeloof met racistische uitlatingen, maar niemand leek te beseffen dat ze woedend zijn om twee leden van het nationale elftal.

De flater werd al snel gespot, waarna mensen de omstreden organisatie op de schop namen. "Arm Duitsland ... Diversiteit en migratie maken een deel uit van dit land. Sluit de grens maar, zonder export en migratie kan je genieten van werkeloosheid en amateurvoetbal!", reageerde iemand.

De publiciteit rond de fiasco reikte zelfs zo ver dat Ferrero, de producent van Kinder, zich nog eens uitdrukkelijk distantieert van het hele gedoe. "Wij bij Ferrero willen afstand nemen van elke vorm van xenofobie of discriminatie. We tolereren zulk gedrag ook niet op onze Facebookpagina", aldus de chocoladeproducent.

Beeld Facebook