Lange loopbaan schrikt Millennials niet af

Tegen 2020 zal maar liefst een derde van de wereldwijde beroepsbevolking bestaan uit jongeren van de Y-generatie, ook wel de Millennials genoemd. Maar wat betekent dat voor de relatie tussen werkgever en werknemer?
door
Mare
Leestijd 1 min.

Die vraag vormde het uitgangspunt voor het onderzoek van ManpowerGroup, die meer dan 19.000 Millennials en 1.5000 werkgevers uit 25 verschillende landen op het rooster legde. Uit hun onderzoek kwamen drie duidelijke trends naar voren.

Zo beseffen de Millennials, die geboren zijn tussen 1980 en 1995, maar al te goed dat ze een pak meer jaren aan de bak moeten blijven. Zo'n 60% is ervan overtuigd dat ze langer dan 65 jaar zullen werken, 27% vreest zelfs tot na hun 70ste aan de slag te moeten blijven. Gelukkig vormt die lange loopbaan voor het leeuwendeel van de ondervraagden geen probleem, zolang ze zelf tijdig rustpauzes kunnen inlassen.

Op het verlanglijstje van de Millennial prijken verder drie duidelijke prioriteiten: geld, zekerheid en vrije tijd. Onder het mom ‘work hard, play hard' is het loon voor 90% van de ondervraagden de eerste prioriteit. Daarnaast is ook werkzekerheid, vrijheid en een aangename werkomgeving voor veel Millennials belangrijk, net zoals afwisseling en de mogelijkheid om capaciteiten ten volle te ontwikkelen.

Tot slot blijkt ook dat Millennials tuk zijn op verandering. Bijna driekwart heeft een fulltime job, maar meer dan de helft zou nieuwe werkvormen, zoals freelancen of deeltijds werken, niet afslaan. Zo'n 34% ziet het wel zitten om zelfstandige te worden.