Drempel naar online aankoop steeds lager

E-commerce zit in de lift: naar schatting zal er in 2016 voor 9,6 miljard euro online gekocht worden. Dat is een verwachte stijging van 18% ten opzichte van 2015, dat met 8,2 miljard euro aan online aankopen eveneens een recordjaar was.
door
Mare
Leestijd 2 min.

Met die cijfers zou de online handel in 2016 goed zijn voor 18% van de totale markt. Dat blijkt uit berekeningen van het vergelijkingsplatform TopCompare.be, dat zich baseerde op cijfers van BeCommerce. De verklaring voor dit succes moeten we niet ver gaan zoeken: consumenten kunnen vanuit hun zetel bij online handelaars over de hele wereld hun bestelling plaatsen, en dit 24 uur per dag en tegen een voordelige prijs.

Het enthousiasme van de consumenten wordt echter niet gedeeld door de retailsector. Zij zien met lede ogen aan hoe grote buitenlandse spelers als Bol.com en Zalando het leeuwendeel van de Belgische online klanten naar zich toe lokken. Vooral lokale winkeliers zien dit soort online grootmachten als een bedreiging, zoals ook gebleken is uit het relletje rond het fotoverbod in bepaalde winkels om te vermijden dat de kledingstukken achteraf online - en vaak goedkoper - gekocht worden.

Ook wat de online betalingssystemen betreft is er weinig evolutie te bespeuren. De klassieke kredietkaart is vandaag de dag nog steeds de sterkste speler en mag meer dan de helft (53%) van de online transacties op haar naam schrijven. Ook Maestro is goed voor een groot deel van de online betalingen (43%), de rest van de afrekeningen gebeurt via overschrijvingen of via Paypal.

Een andere opvallende conclusie van TopCompare.be is dat veel consumenten slecht zijn ingelicht over de voor- en nadelen van de verschillende betalingsopties en deze dus ook nauwelijks benutten.