Belg blijft trouw aan klassieke radio en tv

De traditionele radio en tv zijn nog steeds springlevend in België, ondanks de groei van nieuwe digitale merken en dragers. Dat blijkt uit onderzoek door de reclameregie RMB en de marktonderzoeker TNS waarover De Tijd bericht.
door
Charlotte
Leestijd 2 min.

De klassieke radio en tv blijven de meeste tijdsbesting krijgen in de Belgische woonkamer. Ondanks de concurrentie van audiostreaming en online videodiensten, is er nog geen sprake van "kannibalisme", zegt RMB.

Videogebruik

De traditionele, lineaire tv krijgt nog altijd 71% van de tijd die we aan beeld besteden. Het is zo dat we meer tijd spenderen voor het scherm, want wat we digitaal bekijken, komt bovenop ons klassieke kijkgedrag.

Van het totale videogebruik gebeurt zo'n 15% op aanvraag. Ook daarbij houdt de Belg vast aan zijn vertrouwde mediamerken, want de diensten van bekende operatoren, zoals Play More van Telenet en TV Overal van Proximus, bereiken dubbel zoveel kijkers dan pure online spelers zoals Netflix.

Audioconsumptie

Ook de klassieke FM-radiostations, goed voor 71% van de luistertijd, kunnen de Belg nog altijd bekoren. Streamingdiensten zoals Spotify kunnen maar 10% van de audioconsumptie wegkapen.

De klassieke tv en radio blijven dus onmisbaar voor adverteerders die een breed publiek willen bereiken. "Zelfs bij jongeren van 15 tot 24 jaar blijven die traditionele kanalen de voorkeur hebben", besluit RMB.

Sociale media

Bijna de helft (40%) van onze mediatijd online spenderen we aan sociale media, met Facebook als enige echte massamedium. De sociaalnetwerksite heeft een bereik van meer dan 3 miljoen beroepsactieve Belgen. Alleen de zoekmotor van Google komt met bijna 2 miljoen mensen enigszins in de buurt. Het gebruik van sociale mediaplatformen wordt gevolgd door het surfen naar nieuwssites, goed voor 20% van onze online mediatijd, en naar zoek- en portaalsites (16%).