Landelijke radio's moeten van analoog naar digitaal

door
Belga
Leestijd 2 min.

Alle landelijke radio's zullen de stap moeten zetten van analoog (FM) naar digitaal (DAB+). In afwachting wordt de FM-frequentie van de drie private landelijke radiozenders (Nostalgie, Joe FM en Q Music) tijdelijk met vier jaar verlengd. De lokale radio's zullen op de FM-band blijven, maar krijgen meer ademruimte. Verder moet er een einde komen aan het fenomeen van de ketenradio's zoals TOPradio en Club FM. In ruil komt er ruimte voor "commerciële netwerkradio's met een semi-landelijke dekking". Dat staat in een conceptnota van minister van Media Sven Gatz (Open Vld) die is goedgekeurd door de Vlaamse regering. Volgens het mediadecreet moeten de vergunningen van de particuliere landelijke en lokale radio's tegen 2018 worden vernieuwd. In een nota zet mediaminister Sven Gatz zijn plannen uiteen.

Gatz trekt de digitale kaart. Na de digitalisering van het televisielandschap is nu het radiolandschap aan de beurt. Momenteel zijn enkel de zenders van de openbare omroep en enkele commerciële zenders digitaal te beluisteren. Bedoeling is dat over enkele jaren alle landelijke radiozenders enkel nog digitaal te beluisteren zullen zijn. Wanneer de analoge 'switch off' zal gebeuren, hangt af van de snelheid waarmee DAB+ terrein wint, maar er wordt gemikt op 2022-2023.

In afwachting krijgen de drie landelijke private radio's (Nostalgie, Joe FM en Q Music) - die nu nog niet digitaal uitzenden - een verlenging van hun FM-vergunning met vier jaar. "Ze moeten zich in die tijd voorbereiden op een digitale toekomst", klinkt het.

Om iedereen vlot de stap naar digitale radio te laten zetten, start Gatz overleg met de elektrobedrijven en de autosector.

Voor de lokale radio's komt er wel een nieuwe erkenningsronde. Zij blijven op de FM-band. Maar de frequenties van de lokale zenders zullen wel in frequentiepakketjes gebundeld worden. Dat moet een bredere dekking en een groter bereik opleveren.

Verder moet er een einde komen aan het fenomeen van de ketenradio's. Denk bijvoorbeeld aan TOPradio of Club FM. Dat zijn radio's die gegroeid zijn door het opkopen van lokale frequenties. Bedoeling is dat er een alternatief komt via zogenaamde commerciële netwerkradio's. Bedoeling is een viertal van dergelijke netwerkradio's te vergunnen. Zij zouden eerst semi-landelijke dekking krijgen en nadien ook de overstap maken naar digitaal.

bron: Belga