"België is 'failed state' inzake infrastructuurbeleid"

door
Belga
Leestijd 2 min.

De Belgische aannemers van grote bouwwerken, verenigd in de vereniging VBA, trekken aan de alarmbel over de staat van de infrastructuur in ons land en het gebrek aan investeringen. De problematiek is niet nieuw, maar de toestand wordt alsmaar dramatischer. "Wat dit betreft, is België echt een 'failed stated'", luidde het donderdag op een persconferentie. De aannemersbedrijven wijten dit vooral aan politieke onwil. "Er is nochtans geld genoeg: de privésector, zoals pensioenfondsen en verzekeraars, staan te springen om te investeren". De problemen met de tunnels in Brussel, de belabberde staat van het station van Vilvoorde of de Oosterweelverbinding die maar niet van de grond komt: voorbeelden genoeg die getuigen over de dramatische toestand van de infrastructuur in ons land. "Op vier jaar tijd zijn de investeringen met 32 procent gedaald. Jarenlang stond België op de tiende plaats in Europa, maar nu zijn we teruggezakt naar de 20ste plaats. Voor de autowegen staan we zelfs op nummer 30", verklaarde Didier Cartage, general manager van VBA.

Als verklaring wordt steeds verwezen naar de budgettaire krapte, maar dat kan op weinig begrip rekenen bij de aannemers. Zo investeren Nederland en Frankrijk systematisch meer van hun bruto binnenlands product in infrastructuur. Het is ook een kwestie van prioriteiten stellen, luidde het donderdag. Bovendien verdienen investeringen in infrastructuur zich tot driemaal terug.

De aannemersbedrijven ziet vooral een gebrek aan politieke visie. Projecten worden gelanceerd, zoals de aanleg van een tramnetwerk in Luik, maar na enkele jaren toch nog afgeblazen. "De gemeenschap moet zich hierbij vragen stellen, want de studiekosten alleen al bedragen 1 à 2 procent van het totale plaatje: geld dat dus wordt weggegooid", hekelde Cartage.

Ook de politiek van laagste prijs bij aanbestedingen krijgt kritiek. In Nederland of Duitsland worden wél meer (kwaliteits)criteria opgelegd. "De laagsteprijspolitiek zorgt ervoor dat Belgische bedrijven een beroep moeten doen op detachering, wat finaal misschien zelfs voor minder inkomsten zorgt voor de overheid", waarschuwde Cartage. Zo gingen er de jongste vier jaar 20.000 banen verloren in de sector, terwijl het aantal gedetacheerden steeg van 16.000 voltijdsen tot 41.000.

De VBA heeft een aantal voorstellen om het tij te keren, zoals meer publiek-private samenwerking (PPS). "Pensioenfondsen en verzekeraars staan te springen om te investeren op lange termijn, maar de politici houden de boot af en veranderen elk jaar van visie". Ook voor het onderhoud zou men volgens de vereniging best een beroep doen op de private sector. "Bij de NMBS dateren de stroomdraden nog van de jaren 1960-1970. Het bedrijf heeft zelf heeft hier geen geld voor, dus waarom niet de privé inschakelen?". Daarnaast pleit VBA ook voor een tax shift in de bouw. "Nu prijzen we onszelf uit de markt, waardoor op lange termijn ook de knowhow naar het buitenland dreigt te verhuizen. In Groot-Brittannië worden enkele grote projecten al door Chinese bedrijven gedaan".

De VBA vertegenwoordigt de 60 grootste aannemers van ons land, waaronder bedrijven als Besix, CFE, Heymans, Jan De Nul,...

bron: Belga