Weer een stap dichterbij de eerste Hyperloop

In een woestijn in de Amerikaanse staat Nevada heeft de eerste echte test met een Hyperloop plaatsgevonden. Door het buizensysteem kunnen de soort treinen met een snelheid van maar liefst 700 kilometer per uur kunnen voortbewegen.
door
Jolien
Leestijd 2 min.

De test werd uitgevoerd door de Amerikaanse start-up Hyperloop One, die al een aantal jaar bezig is met het concept rond de Hyperloop uit te werken. Het idee komt van Tesla-topman Elon Musk die een buizensysteem bedacht, waar vacuüm in ontstaat, en dat mensen en vracht in cilindervormige capsules met hoge snelheid kan vervoeren.

De technologie erachter is vergelijkbaar met die van een magneetzweeftrein, maar dan in een serie buizen. Hierdoor zou je bijvoorbeeld van Los Angeles naar San Francisco kunnen reizen in slechts 30 minuten, terwijl je dit normaal een autorit van 6 uur kost.

6.500 kilometer per uur

Musk, tevens de oprichter van het Amerikaanse ruimtebedrijf SpaceX dat vier jaar geleden de eerste commerciële ruimteveer succesvol lanceerde, bedacht het vervoersmiddel als milieuvriendelijker en sneller alternatief voor boten, vliegtuigen, auto's en treinen. In theorie kan door de magnetische aandrijving toe te passen in een afgesloten buizensysteem, waarin de omstandigheden optimaal zijn, een snelheid van 6.500 kilometer per uur worden behaald.

Concurrentie

Hyperloop One is echter niet het enige bedrijf dat de droom van Elon Musk in realiteit probeert om te zetten. Ook Hyperloop Technologies streeft ernaar voor 2020 drie hyperlooptrajecten te hebben aangelegd. Zo wil het bedrijf onder meer een verbinding tussen Bratislava, Wenen en Boedapest. Daarvoor is er echter geld nodig, zo'n 165 miljoen dollar (144 miljoen euro) om precies te zijn. Momenteel voert Hyperloop Technologies nog gesprekken met potentiële investeerders, maar «vanuit technologisch oogpunt zijn we klaar om te beginnen», aldus topman Dirk Ahlborn in de Financial Times.

Franse spoorwegen

Dat geldprobleem is voor Hyperloop One deze week opgelost, waardoor de eerste publieke praktijktest van een Hyperloop van start kon gaan. De start-up heeft intussen al meer dan 80 miljoen dollar (70 miljoen euro) ingezameld, van onder andere GE Ventures, de dochteronderneming van General Electric, en de Franse nationale spoorwegen SNCF.

Foto Hyperloop One