Britse wetenschappers stellen voor het eerst uitgebreid plantenverslag voor

Belga

Hoeveel planten zijn er op de wereld? Welke ervan worden bedreigd? - Antwoorden op die vragen kunnen nu voor het eerst gevonden worden in een rapport van Britse wetenschappers. Britse wetenschappers hebben voor het eerst een uitgebreid verslag voorgesteld over de toestand van de globale plantenwereld. In het State of the World's Plants report zijn alle tot nog toe gekende 390.000 soorten van vaatplanten of hogere planten beschreven, waaronder zo'n 370.000 zaadplanten. Een vijfde van alle plantensoorten is volgens het rapport met uitsterven bedreigd, schreven de experten van de Kew Royal Botanic Gardens. Vaak is de mens daaraan schuldig, maar ook ziektes en andere planten kunnen voor het uitsterven van een soort verantwoordelijk zijn.

De grootste bedreiging voor de biodiversiteit van planten komt van de landbouw, houtkap en uitbreiding van menselijke nederzettingen. Andere redenen voor de verdwijning van soorten zijn ziektes en invasieve exoten, die zich in een vreemde omgeving uitbreiden en inheemse planten kunnen verdringen. Daartoe rekenen de wetenschappers rond de 5.000 plantensoorten.

Circa 2.000 soorten werden pas vorig jaar ontdekt. Daartoe behoort de 100 ton wegende Gilbertiodendron maximum, een boom die enkel in het regenwoud van Gabon voorkomt en acuut met uitsterven wordt bedreigd. De vleesetende zonnedauw Drosera magnifica werd op een foto op Facebook als nieuwe soort erkend. De meeste nieuwe soorten werden in Brazilië, China en Australië ontdekt.

Rond de 30.000 planten worden door de mens gebruikt, bijvoorbeeld als voedingsmiddel of als onbewerkt materiaal voor textielen. De veruit grootste groep van gewassen dient voor de productie van geneesmiddelen.

Het rapport bevat ook informatie over de genetische verwantschap van planten. Dat kan helpen om nieuwe planten als gewassen te ontdekken, maar ook om planten te telen, die resistent zijn tegen ziekten en parasieten. Volledig ontcijferd zijn nog maar de genomen van 139 planten.

bron: Belga