Palm valt in Nederlandse handen

De Nederlandse brouwer Bavaria heeft de Belgische brouwerij Palm Belgian Craft Brewers overgekocht. Het is niet bekend hoeveel geld met de deal gemoeid is.
door
Mare
Leestijd 2 min.

De bierproducent, die naast Palm ook Rodenbach, Cornet, Steenbrugge en Brugge Tripel brouwt, heeft aangekondigd dat Bavaria een meerderheidsbelang van 60% in het bedrijf neemt. Vanaf 2021 zullen de Nederlanders er voor de volle 100% met de plak zwaaien.

Het assortiment van Palm is complementair aan de merken van Bavaria. «Palm heeft een belangrijke plek in de Nederlandse markt en we zien mogelijkheden voor verdere internationale groei. Daarnaast krijgen we met deze samenwerking toegang tot Belgische retail en horeca», klinkt het.

Rode cijfers

Bavaria heeft al duidelijk laten verstaan dat de brouwerijen in hun huidige staat behouden zullen blijven. «De brouwerijlocaties Palm & De Hoorn in Steenhuffel en Rodenbach in Roeselare maken deel uit van het meerderheidsbelang. Deze locaties zullen ook in de toekomst bier blijven brouwen», aldus Bavaria. Daarnaast blijft ook het huidige directiepersoneel gewoon op post.

De overname komt nadat Palm voor het eerst in jaren erin geslaagd is om opnieuw winst te maken. De afgelopen jaren zag de brouwerij de cijfers steeds dieper in het rood zakken. Door de opmars van speciaalbieren laten consumenten de ietwat doorsnee Palm steeds vaker links liggen.

Speciaalbieren

Om te voorkomen dat het schip volledig zou zinken, is Palm daarom flink beginnen te investeren in andere bieren. Zo kregen oude bieren als Brugge Tripel, Rodenbach en Steenbrugge meer aandacht, net zoals het nieuwe zware, blonde bier Cornet. Verder werd er ook op kleine schaal geëxperimenteerd met kleinere brouwsels, die onder de vlag Arthur's Legacy werden uitgebracht.

Bavaria is na Heineken de grootste Nederlandse bierbrouwer, die zich focust op bieren met een laag alcoholpercentage. Het bekendste wapenfeit is de pils Bavaria. Daarnaast maakt het bedrijf verschillende pilsbieren voor de huismerken van supermarkten en verdeelt het de La Trappe-trappistenbieren. Samen zullen beide brouwers in 2016 goed zijn voor jaarlijks meer dan 6,5 miljoen hectoliter bier.