Urban Outfitters ligt onder vuur door ‘zelfmoord-shampoo'

Kledingketen Urban Outfitters is een waar hipsterwalhalla. Het merk kiest dan ook steevast voor opvallende en gewaagde ontwerpen die je nergens anders vindt. Maar daar mag je niet te ver ingaan, wil je het hele internet niet op je dak krijgen. Met hun ‘zelfmoord shampoo' overschreden ze volgens heel wat surfers de grens.
door
Julie
Leestijd 2 min.

Op de achterkant van de ‘Peachy Head shampoo voor suïcidaal haar' stond het volgende te lezen: “Ik had nooit gedacht dat mijn haar, dat vroeger prachtig was, zomaar zelfmoord zou plegen door dramatisch van een klif te springen. Nu ben ik kaal. Haal met deze shampoo je haar uit zijn depressie voor het te laat is!” Daarnaast zou Peachy Head verwijzen naar Beachy Head, een baai in Engeland waar veel mensen zelfmoord plegen.

De shampoo is ondertussen uit de rekken gehaald, maar op internet blijft de misstap rondgaan. Urban Outfitters benadrukt dat het product humoristisch bedoeld was.

Toch is het niet de eerste keer dat de keten kritiek krijgt op een gedurfd product. Zo hingen er al T-shirts in de winkel met ‘Eat less' en ‘Depression' waar veel mensen niet mee opgezet waren.

Geen haar op je hoofd die eraan denkt om zo'n shampoo te kopen of zie je de humoristische kant er nog wel van in?

Wie vragen heeft rond zelfdoding, kan terecht op de zelfmoordlijn via het gratis nummer 1813 of op de website zelfmoord1813.be.

Dear @UrbanOutfitters think this is an acceptable product aimed at teenage girls? Shameful AND hugely irresponsible. pic.twitter.com/3gdwadGj5Q

— Sam Missingham (@samatlounge) 28 april 2016

Foto Twitter / samatlounge