Storesquare verenigt lokale handelaars op online platform

Storesquare, het e-commerceplatform dat begin dit jaar gelanceerd werd, heeft ondertussen al 350 lokale handelaars weten te strikken. Tegen eind 2016 hopen de initiatiefnemers een duizendtal ondernemers warm te maken.

Storesquare, dat werd opgericht met steun van Unizo, KBC en Roularta, heeft als doel om lokale handelaars op een duurzame manier online tot bij de consument te brengen. «Storesquare is er niet voor de grote spelers, maar enkel voor kleinhandelaars, waarbij een aantal punten sterk worden uitgespeeld: lokaal en dichtbij, authenticiteit en kwaliteit», klinkt het bij Karel Van Eetvelt van de ondernemersorganisatie Unizo.

Momenteel doet slechts 4 op de 10 tien lokale handelaars aan e-commerce, terwijl 6 op de 10 Belgen online koopt. Maar van de 8 miljard euro die online besteed wordt, stroomt er 5 miljard naar het buitenland. Storesquare hoopt daar verandering in te brengen.

De afgelopen maanden draaide Storequare proef in de provincie West-Vlaanderen, maar sinds kort kunnen kleinhandelzaken uit heel Vlaanderen zich aansluiten op het platform. Tegen eind dit jaar mikt het onlinewinkelcentrum op een duizendtal zelfstandigen. Storesquare biedt niet alleen een online platform aan, maar levert ook ondersteuning in de uitbouw van de webshop, leveringen en zelfs fotoshoots van producten.

«Er is nog meer dan voldoende ruimte voor een ander soort model waar digitale aanwezigheid en persoonlijk contact samengaan», zegt Karel Van Biervliet van Storesquare. «Want kleinhandelaars kunnen iets doen wat die grote spelers niet kunnen. Het is voor hen een opportuniteit om het moeilijke vak van e-commerce te leren», klinkt het.