Winkels verbieden klanten foto’s te trekken

Steeds meer winkeliers vragen om geen foto’s te nemen in hun zaak. Ze vrezen dat de klanten hetzelfde stuk online zullen kopen. «Dit kan net een omgekeerd effect hebben», waarschuwt Unizo.

Het pictogram dat zegt dat je geen foto’s mag trekken en dat je weleens ziet in musea of historische gebouwen, duikt nu ook steeds vaker op in winkels. De verkopers kampen al langer met shoppers die hun smartphone bovenhalen om kiekjes te trekken, maar nooit iets kopen. De winkeliers van bijvoorbeeld boetieks vrezen dat klanten de kleding enkel passen en ze later elders online kopen. Zo bestaan er toepassingen die op basis van een foto van het kledingstuk het net afgaan op zoek naar online winkels die de laagste prijs vragen. Andere creatieve mensen kunnen met de foto zelf aan de slag gaan en het stuk namaken.

Advies vragen

Ondernemersorganisatie Unizo waarschuwt dat de winkeliers door het plaatsen van de pictogrammen ook klanten kunnen verliezen. «Het fotoverbod kan een omgekeerd effect hebben. Het niet fotograferen in een winkelzaak kan in deze tijden van sociale media een reden zijn voor consumenten om weer naar buiten te gaan. Mensen willen namelijk iets op sociale media posten of advies vragen aan een vriend of vriendin», stelt de ondernemersorganisatie aan de VRT.

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) begrijpt de verzuchtingen van de winkeliers, maar roept hen toch op twee keer na te denken voordat ze zo’n verbodsbordje ophangen.