Verkoop digitale dagbladen rondt kaap van 100.000

door
Belga
Leestijd 2 min.

De betaalde verspreiding van digitale dagbladen in ons land heeft voor het eerst de kaap van 100.000 exemplaren dagelijks overschreden. Dat blijkt uit het eerste kwartaalrapport voor 2016 van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Het aandeel van digitaal in de betaalde verspreiding is intussen opgelopen tot 8,4 pct. Over het algemeen blijft de krantenverkoop echter achteruitboeren, met een daling van 0,7 pct over de periode van april 2015 tot maart 2016. De gratis digitale verspreiding klimt voort, zij het beperkt. De CIM-cijfers werden vrijdag verspreid door Newsworks, het sectorinitiatief van de vier belangrijkste dagbladregies in België. Newsworks vertegenwoordigt twaalf nieuwsmerken, met name de merken van Persgroep Advertising, IPM Advertising, Rossel Advertising en Mediahuis Connect. Het kwartaalrapport geeft elke drie maanden de stand van zaken op de dagbladmarkt weer op basis van een jaargemiddelde.

De teller van de betaalde digitale dagbladen staat intussen op 104.671, een stijging met 6,9 pct. Het favoriete platform van de Belgen blijft evenwel de "klassieke" krant, goed voor 1.246.248 exemplaren. De krantenverkoop blijft echter achteruitgaan. Newsworks vergelijkt met de periode tussen januari en december 2015. Toen werden er nog 1.254.834 kranten verkocht.

Aan Nederlandstalige kant gingen Het Laatste Nieuws (-0,3 pct, tot 275.404 exemplaren), De Standaard (-0,6 pct, tot 99.965 exemplaren) en Het Belang van Limburg (-0,6 pct, tot 94.440 exemplaren) er licht op achteruit. Het Nieuwsblad daalde met 1,3 pct (tot 246.610 exemplaren), Gazet van Antwerpen met 1,8 pct (tot 89.850 exemplaren). Een positieve noot was er voor De Tijd (+0,3 pct, tot 41.183 exemplaren) en De Morgen (+0,1 pct, tot 54.912 exemplaren).

In het zuiden van het land gaan alle titels er licht op achteruit, behalve L'Avenir en Sudpresse, die zich handhaven op respectievelijk 82.891 en 91.701 exemplaren. Het aantal Belgen dat zijn nieuwshonger stilt op de websites van de kranten, stijgt nog altijd voort, al is de groei van die gratis digitale verspreiding beperkt in vergelijking met vorig jaar. De gratis trafiek steeg met 0,6 pct. Newsworks wijst er wel op dat dit niet het volledige plaatje weergeeft. "Alle trafiek die via apps komt, is nog niet opgenomen, terwijl deze vorm van verspreiding groeit", luidt het.

bron: Belga