Bezoekersaantal ‘Belgica’ blijft onder de verwachtingen

De Vlaamse film ‘Belgica’ werd met veel toeters en bellen aangekondigd, maar slechts 86.000 mensen wisten de weg naar de bioscoop te vinden. Van dat aantal waren er bovendien zo’n 10.000 filmliefhebbers met een gratis ticket.

‘Belgica’, over twee broers die een gelijknamig café runnen, had voor zijn release een enorme promotiecampagne gelanceerd. Zo was er de veelbesproken affiche, die als “te vulgair” werd bestempeld en de soundtrack van de broers Stephen en David Dewaele (Soulwax, 2 many dj’s). ‘How Long’ van The Shitz, een van de nummers op die soundtrack, bereikte nummer één van ‘De Afrekening’ op Studio Brussel. De film van regisseur Felix Van Groeningen werd zelfs aan Netflix verkocht.



De opkomst viel echter tegen. Slechts 86.000 bioscoopbezoekers kwamen de prent bekijken, terwijl ‘De Helaasheid der dingen’ en ‘The Broken Circle Breakdown’, twee andere films van Van Groeningen, respectievelijk 250.000 en 400.000 mensen naar de zalen wist te lokken. “Met zo’n cijfer kun je onmogelijk blij zijn”, zegt producent Dirk Impens. Hij liet onderzoeksbureau iVox uitzoeken wat er fout liep. “De film wordt als ‘arthouse’ bestempeld, een genre dat buiten het commerciële circuit valt en weinig aandacht krijgt in Vlaanderen. Bij de promotie werd er bovendien te weinig nadruk gelegd op de film zelf”, aldus Impens.

Foto Belga / J.A. Gekiere

Video YouTube