Vlaamse economische missie India - Zal India de Vlaamse peer lusten of niet?

door
Belga
Leestijd 2 min.

Kan de Vlaamse peer de Indiase markt veroveren en op die manier misschien een alternatief vormen voor de Russische markt? Op de handelsmissie naar India gelooft de ene er rotsvast in, de andere vreest dat de Indiërs onze traditionele Conference-peer niet zullen lusten door smaakverschillen. Er wordt gedacht aan de ontwikkeling van een Vlaamse peer specifiek voor de Indiase markt. Maar ook dat lost volgens de fruittelers- en exporteurs het Russische probleem niet op. Voor dat probleem moet dringend een oplossing komen. En de sector kan van de overheid best een extra duwtje in de rug gebruiken, zo is te horen. India voert steeds meer fruit in vanuit Europa. In 2006 had de EU nog een uiterst beperkt aandeel van 0,2 procent, vorig jaar was dat al 9,5 procent. Ook België voert fruit uit naar India. Het gaat dan vooral om appelen. In 2015 ging het om 5.517 ton, omgerekend 30 procent van de import uit de EU-landen. Peren worden nog niet zo lang ingevoerd in India. In 2015 ging het maar om een bescheiden import van 277 ton, waarvan wel 85 procent of 236 ton uit België kwam.

Iedereen lijkt te geloven dat India een goede markt is voor onze appelen. Indiërs houden vooral van rode glimmende appelsoorten. "Ze bekijken onze appels zoals wij in Vlaanderen naar mango's kijken", legt Jeroen Buyck van Calsa, een groenten- en fruitbedrijf uit Ardooie, uit.

Of ook de Vlaamse peer, met name de meest gegeten Conference-peer, een succes kan worden, is minder duidelijk. Het probleem is vooral dat de Indiërs graag gele, zoete peren met een egale schil eten. De Conference-peer is stevig en groen met bruinrode vlekken. "Dat vertrouwen de Indiërs niet. Het cultuur- en smaakverschil is te groot", aldus Jeroen Buyck.

Anderen geloven dat het wél kan, als de Indiërs de kans krijgen de Conference-peer te leren kennen. Bovendien heeft het zo'n 30 jaar geleden ook een tijd geduurd eer de Russen overtuigd waren van de Conference-peer.

Een andere optie is een peer ontwikkelen specifiek voor de Indiase markt. "Die mogelijkheid wordt ook onderzocht", zegt Gert Van Causenbroeck van VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.

Maar ook daar lijken de leveranciers niet meteen in te geloven. "India is geen alternatief voor Rusland voor de peer", zegt Jeroen Buyck van Calsa. "Met het Russische embargo is een markt van 140 tot 150 miljoen consumenten afgesneden", aldus Buyck. Enkel een einde van het Russische handelsembargo kan echt soelaas brengen, zo is te horen. "We hebben specifiek geteeld voor de Russische markt. Maar omwille van politiek beslissingen is onze fruitsector de dupe, met zware verliezen tot gevolg", zegt Florent Geerdens van fruitboomkwekerij René Nicolai.

Bron: Belga