Muyters start eerste grote sportcampagne in twintig jaar

door
Belga
Leestijd 1 min.

Vlaams minister van Sport Philippe Muyters heeft de aftrap gegeven van de eerste grote campagne van Sport Vlaanderen in twintig jaar. Onder de hashtag #sportersbelevenmeer zal elke professionele en recreatieve sporter de komende jaren worden opgeroepen zijn ervaringen te delen. Het laatste grootschalige initiatief van het toenmalige Bloso was 'Als het kriebelt moet je sporten', met de bekende pluizige tennisbal als campagnebeeld op t-shirts en sporttassen. De actie liep van 1992 tot 1996. "Al twintig jaar geleden, maar de campagne behoort tot het collectieve geheugen", zegt Muyters.

De kleinere acties van Sport Vlaanderen richtten zich de afgelopen jaren tot specifieke doelgroepen als schoolgaande jeugd en ouderen. "De komende jaren leggen we de focus opnieuw op de volledige bevolking", aldus Muyters. Sport Vlaanderen zal het initiatief van onderuit opbouwen, met een grote focus op sociale media. Muyters wil niet "voor de zoveelste keer zeggen dat sporten gezond of goed voor het zelfvertrouwen is". Bedoeling is het deze keer te laten blijken door de sporters zelf.

Zondag start alvast de week van de sport, die volledig in het teken van de hashtag zal staan. Bij de eerste evenementen zijn blikvangers als een rondleiding door Brugge op surfplanken en golf met hole-in-one-garantie.

De komende jaren worden sportclubs aangemoedigd om de campagne te betrekken bij hun eigen initiatieven. Daarvoor trekt Sport Vlaanderen minstens tot en met 2018 elk jaar 200.000 euro uit.

bron: Belga