Facebook wordt steeds minder sociaal

Het sociale aspect van Facebook is erop achteruit aan het gaan ten koste van nieuwsberichten. Zo meldt techblog The Information, dat een rapport mocht inkijken.

De soms gênante persoonlijke statusupdates die we kennen vanop de sociaalnetwerksite worden niet meer zo vaak gepost als in de beginjaren van Facebook. Tegenwoordig leest het sociale medium vooral als een nieuwsfeed. Onderzoek toonde aan dat 40% van de Amerikanen de sociaalnetwerksite enkel nog gebruikt om nieuws te consumeren en te delen. “De gezichten worden stilaan vervangen door nieuws op de tijdlijn”, zegt Will Oremus van het Amerikaanse webmagazine Slate.



Facebook noemt dit een “context collapse”, een term die academici gebruiken om de dunne grens tussen het interpersoonlijke en het publieke aspect van Facebook te omschrijven. Oprichter Mark Zuckerberg heeft daarom een werkgroep opgericht om de terugval van het sociale aspect tegen te gaan. Zo moeten de nieuwe emoji naast de like-knop en de focus op live video ervoor zorgen dat er meer persoonlijke ervaringen worden gedeeld.

Foto Pixabay