App laat Nederlandse treinen zuiniger rijden

20130220 - BRUSSELS, BELGIUM: Illustration picture shows the NS train from Brussels to The Hague / Den Haag on Wednesday 20 February 2013 in Brussels Midi - Zuid - South train station train station. The Brussels - The Hague train rides twice a day again, after it was discontinued due to the arrival of the failing high speed Fyra train. The Fyra between Brussels and Amsterdam had known numerous problems since it started operating in December last year. Belgian public train company SNCB - NMBS announced AnsaldoBreda, the Italian builders of the train, is getting three months to solve the issues. BELGA PHOTO SISKA GREMMELPREZ

De Nederlandse Spoorwegen (NS) en spoorbeheerder ProRail testen een nieuwe app die ervoor moet zorgen dat treinen minder elektriciteit gaan verbruiken. Dat hebben beide bedrijven bekendgemaakt.

Tijdens het rijden zal de applicatie de treinmachinisten onder meer informatie en advies geven over de ideale snelheid: iets sneller om op tijd te komen, of iets langzamer om zo zuinig mogelijk te rijden. Zo kan de smartphone-app melden dat de motor afgezet kan worden om zo de trein zo zuinig mogelijk uit te laten rollen richting het komende station. Op die manier hoeft de trein niet hard te remmen. Dat zou ervoor zorgen dat er 6% minder energie wordt verbruikt.

Sneller en goedkoper


Momenteel experimenteren ruim veertig machinisten met het technologische snufje. Als de nieuwe app na de proefperiode goedgekeurd wordt, zal iedere machinist de toepassing op zijn of haar smartphone geïnstalleerd krijgen. Het zou uiteraard nog handiger zijn als de techniek wordt ingebouwd in de treinen zelf, maar hoogstwaarschijnlijk is een smartphone-app veel sneller en goedkoper te realiseren.

“De helft minder”

Als doel stelt de NS het stroomverbruik in 2020 terug te dringen naar de helft van 2005. Vorig jaar zat de NS op 74% van 2005. «Het spoor verbruikt nu evenveel energie als de stad Amsterdam. We willen dat we in 2030 de helft minder verbruiken», aldus Eric Kroese, woordvoerder van de NS.

Uniek

Wat uniek is aan dit project, is dat de applicatie werd ontwikkeld door de machinisten zelf. Sinds 2005 is de NS bezig om energiezuiniger te worden en de app is een onderdeel van het ruimere programma om duurzamer te kunnen rijden. Het bedrijf zou over vier jaar twee keer zo efficiënt moeten opereren als in 2005.

Foto Belga / S. Gremmelprez