Gebruik je smartphone als identificatiemiddel

Brussels, Belgium, 30 June 2011. To tax is to impose a financial charge or other levy upon a taxpayer (an individual or legal entity) by a state or the functional equivalent of a state such that failure to pay is punishable by law. Pictures by Jonas Hamers (c) ImageGlobe.

Smartphones doen dienst als communicatie- en betaalmiddel, digitaal geheugen, wekker, stadsgids en binnenkort ook als elektronische identiteitskaart. Tenminste als het aan de vier grootbanken ligt, die samen met telecomgroep Proximus werken aan een alternatief, elektronisch identificatiesysteem via de smartphone.

Toepassingen zoals tax-on-web of het ondertekenen van een contract zijn momenteel slechts mogelijk als je in het bezit bent van een kaart en een kaartlezer, met bijhorende software en tokens. Daar willen Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC verandering in brengen. De banken werken volop aan een toepassing waarmee gebruikers via hun telefoon toegang hebben tot dit soort services, schrijft De Tijd.



Geen nieuw systeem
In landen als Zweden en Noorwegen bestaat dit al langer. Daar zijn ruim 10 miljoen inwoners aangesloten op BankID, een elektronisch identificatiesysteem dat gebruikt kan worden bij contact met banken, maar ook met bedrijven en de overheid. In Noorwegen is het bijvoorbeeld perfect normaal om een studentenkot of een auto te huren via enkele klikken op een smartphone. Een identiteitskaart, kaartlezer of token komt er niet aan te pas.

Het is nog niet duidelijk wat onze banken precies willen bereiken met dit identificatiesysteem. Mogelijke pistes zijn het op afstand afsluiten van contracten met nutsmaatschappijen bij een verhuizing, het afhandelen van formaliteiten met de overheid, of het uitbreiden van de gebruiksmogelijkheden van een bankkaart.

Drempelverlagend
Welke rol de federale overheidsdienst in dit project zal spelen, is evenmin duidelijk. Het kabinet van minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open VLD) werd al herhaaldelijk gecontacteerd, net als Fedict, de dienst die instaat voor de strategie van de federale overheid rond e-governement. «We staan hier positief tegenover en zijn zeer blij dat de verschillende spelers elkaar vinden. Mobiele identificatie is voor veel mensen een eenvoudige oplossing om zich aan te melden. Het verlaagt de drempel voor het mobiel gebruik van overheidsdiensten», besluit Tom Meulenbergs, woordvoerder van De Croo.