Mode met een geweten

Duurzame mode is al een tijdje aan een opmars bezig. Omdat het vaak gaat om labels met een kleinschalige productie is het voor de gemiddelde shopper geen gemakkelijke klus om die ecologisch en ethisch verantwoorde stukken op de kop te tikken. Wij maken je wegwijs in het duurzame modeparadijs.
door
Mare
Leestijd 1 min.

Duurzaam en betaalbaar

Eén van de bekendste duurzame collecties is ongetwijfeld de H&M Conscious Exclusive Collection die sinds een tweetal weken in de rekken ligt. Dit jaar brengt de budgetketen een ode aan de geschiedenis en dienden schilderijen uit de 18e, 19e en 20ste eeuw als inspiratie voor hun enthousiast bedrukte biokatoen. Als kers op de taart bevat de kledingreeks dit jaar niet één, maar drie bruidsjurken waarvan de prijzen variëren van 199 tot 499 euro. Snel zijn is de boodschap.

Niet voor doetjes

Dat de twee jonge Antwerpse ontwerpers Anouk en Sigie niet met zich laten sollen blijkt uit hun label #BITCHPLEASE dat bestaat uit een reeks stoere statementsweaters. Ludieke opschriften als ‘#dramaisnotacrime' en ‘#sorrynotsorry' neem je best met een flinke korrel zout, maar dat kan niet gezegd worden over het ecologische productieproces van de sweaters, die eveneens voor 100% gemaakt zijn uit biokatoen en volledig fairtrade zijn.

Verwennerij aan de voet

Veja, een duurzaam sneaker- en accessoirelabel, blaast dit jaar tien kaarsjes uit. Die verjaardag vieren ze met de release van een nieuwe sneaker, de V-10, die zijn voorgangers moeiteloos overtreft op het vlak van duurzaamheid en design. Comfort en kwaliteit waren de twee belangrijkste criteria bij het ontwerp van deze schoenen, die in het zwart, blauw, wit en rood te verkrijgen zijn.

Dertig jaar met één T-shirt

Via Kickstarter wist de Britse ontwerper Tom Cridland in een mum van tijd genoeg geld bijeen te sparen voor de lancering van zijn eigen label, waarmee hij kledingstukken produceert die zo'n dertig jaar moeten meegaan. Is dat niet het geval? Dan stuur je het kledingstuk gewoon terug naar Cridland, die het gratis voor je repareert. Met zijn ‘30 Year Sweater' wil hij zich verzetten tegen de huidige wegwerpcultuur in de mode-industrie. En met succes, zo blijkt: onder andere Leonardo DiCaprio, Ben Stiller en Daniel Craig werden al gespot in broeken van zijn hand.

Eerlijk en kleurrijk

Oh My Bag en Afriek, twee tassenmerken met oog voor het milieu, hebben de handen in elkaar geslagen voor de zomercollectie van 2016 (foto rechtsboven). Een strak, Nederlands design wordt gecombineerd met Afrikaanse kleuren en prints in een vrolijke minicollectie die bestaat uit drie verschillende modellen met een aantrekkelijk prijskaartje. Heb je nog een excuus nodig om deze tassen te kopen? Bedenk dan dat ze op duurzame wijze geproduceerd worden door arbeiders die aan de slag zijn in leefbare werkomstandigheden en een degelijk loon betaald krijgen.