Leuvense onderzoekers ontdekken celdeling met chromosomen van ouders in aparte cellen

Belga

Onderzoekers van de KU Leuven hebben voor het eerst een zeldzame celdeling beschreven waarbij chromosomen van de moeder en de vader in aparte cellen terechtkomen. "Dat verklaart waarom sommige mensen genetisch verschillende cellen hebben. Dat is bijvoorbeeld het geval bij sommige patiënten met ernstige ontwikkelingsstoornissen", aldus Joris Vermeersch van het Departement Menselijke Erfelijkheid van de KU Leuven. Elk mensenleven begin als cel met 46 chromosomen: 23 van de moeder en 23 van de vader. Bij een normale celdeling worden kopieën van beide sets chromosomen samen doorgegeven aan de nieuwe cellen. Deze dochtercellen herhalen op hun beurt datzelfde proces.

De onderzoekers ontdekten dat tijdens de eerste celdelingen na de bevruchting chromosomen van de moeder en de vader in uitzonderlijke gevallen terechtkomen in verschillende cellen. Dit proces kreeg de naam 'heterogeneïsche celdeling', wat Grieks is voor 'een deling volgens origine'.

Deze conclusie kwam er na analyse van koeienembryo's. De wetenschappers analyseerden alle individuele cellen van deze embryo's die 1 à 3 keer gedeeld hadden. Hieruit bleek dat embryo's in uitzonderlijke gevallen een mengeling kunnen zijn van cellen met enkel het genoom van de moeder, cellen met enkel het genoom van de vader en eventueel ook nog normale cellen met het genetisch materiaal van beide ouders.

De Leuvense onderzoekers ontwikkelden voorts ook een nieuwe methode om te bepalen of een chromosoom afkomstig is van de moeder of van de vader. Dit maakt het voor het eerst mogelijk om niet enkel afwijkingen in het aantal chromosomen te detecteren, maar ook de origine van deze afwijkingen.

bron: Belga