Imponerende kleurenpracht in Gentse binnenstad met terugkeer Floraliën

door
Belga
Leestijd 2 min.

Na 26 jaar keren de Floraliën vrijdag terug naar de Gentse binnenstad voor het grote publiek. De 30.000 vierkante meter vol bloemen en planten, verdeeld over vier plekken, zijn afgewerkt om woensdag de sector te ontvangen. Donderdag zijn het vorstenpaar en andere gasten aan de beurt.

Zowel in de Bijloke als de Leopoldskazerne, aan het Sint-Pietersplein en in de gerestaureerde Floraliënhal in het Citadelpark tonen 335 exposanten en 35 floreale kunstenaars wat de sierteeltsector in Vlaanderen te bieden heeft. "Beleving staat centraal in het parcours", zegt voorzitter Michel Vermaerke.

De Bijloke ontvangt gastland Japan, met een wereld van azalea's, camellia's, bonsais en kunstwerken van onder meer topfloristen Akane Teshigara en de Belg Daniël Ost. In de Leopoldskazerne komt de bezoeker in een sprookjesbos met mythologische figuren en een labyrint vol laurier, 's avonds met muziek en feëriek verlicht. Op het Sint-Pietersplein verdwaalt de bezoeker in een wereld van rozen en rododendrons. Een twee ton zware luchter van Tomas De Bruyne, versierd met vier kilometer kristal en vijfduizend bloemen, schittert in de koepel van de monumentale Sint-Pieterskerk.

Via een tijdelijke voetgangersbrug steken bezoekers de drukke stadsring over naar het Citadelpark, waar in de pas gerestaureerde Floraliënhal een "feest voor alle zintuigen" is gebouwd, onder meer met geurboxen. Ook Laura Dowling, tot voor kort floriste in het Witte Huis, bouwde een tempel rond het thema Wereldoorlog I.

De Floraliën vertakken zich ook naar het Museum voor Schone Kunsten (MSK), voor wie verademing zoekt. Het Zwitserse kunstenaarsduo Gerda Steiner en Jörg Lenzlinger bouwde een gigantische floreale installatie, een denkbeeldige natuur, om de interconnectie van leven aan te tonen. Bloemenkunstenaar Frederiek Van Pamel brengt bloemenstillevens van de 17de tot 20ste eeuw tot leven op een feestelijk aangeklede pronktafel, terwijl kunstenaar Gert Robijns voor contrast zorgt door aan ballonnen dwarrelende bloemblaadjes op te laten. De Maleisisch-Australische kunstenares Simryn Gill werkt tot slot rond de vergankelijkheid van papier en de cyclus van bladeren tot bladen. Van haar wordt een 12 panelen grote schenking "Let Go, Lets Go" voor het eerst getoond sinds de Biënnale van Venetië.

bron: Belga