Luide treinen worden beboet

An empty space built for the future RER-GEN pictured next to the current railroad track in Genval railway station, Thursday 04 February 2016. The GEN-RER Network is a rapid transit system under construction that will improve the mobility to the Brussels region. BELGA PHOTO BENOIT DOPPAGNE

 

De Vlaamse regering bekijkt of ze spoorwegondernemingen een boete kan geven als ze oude en lawaaierige treinen gebruiken. Daarmee willen ze de Vlamingen besparen van geluidsoverlast.



Zo’n 20.000 mensen kampen met geluidshinder van treinen in Vlaanderen. De helft daarvan heeft daardoor zelfs slaapproblemen. Dat schrijven de kranten van Mediahuis. Vooral in Oost-Vlaanderen en Antwerpen is de hinder het grootst. De gezondheidskosten die de geluidshinder veroorzaakt kan volgens de onderzoekers jaarlijks oplopen tot 44,5 miljoen euro. Samen verliezen de Vlamingen bovendien ruim 1.089 potentiële gezonde levensjaren.

Europa trekt aan de alarmbel en verplicht Vlaanderen om geluidshinder aan te pakken.

Een van de maatregelen die de regering nu voorstelt, is een financiële straf voor spoorwegbedrijven die lawaaierig materiaal gebruiken. Op die manier hoopt ze de ondernemingen aan te zetten te investeren in nieuw materiaal. Nieuwe goederenwagons zijn namelijk veel stiller dan de oude versies.

Daarnaast bekijkt de regering ook nog of ze mensen die in de buurt van de luidruchtigste spoorwegen wonen kan verplichten om hun woning beter akoestisch te isoleren. Ten slotte wil ze op sommige plaatsen, waar de overlast onvermijdelijk is, verbieden om nog huizen te bouwen.

Spoornetwerkbeheerder Infrabel zegt al heel wat te doen om het verkeer op het spoor zo stil mogelijk te laten verlopen. Zo zouden ze langere rails leggen, waardoor de treinen minder denderen.