Kwart van leerlingen is niet geïnteresseerd in leerstof

20080312 - BRUSSELS, BELGIUM: A teacher uses a digital 'whiteboard' during a geometry class on symmetry at the Vande Borne primary school in Jette, Brussels, Wednesday 12 March 2008. The Smart digital board can be used as an interactive computer screen and as a traditional blackboard or as a combination of both. BELGA PHOTO HERWIG VERGULT

Een kwart van de leerlingen is meestal niet geïnteresseerd in wat ze op school leren. Bovendien gaan ongeveer evenveel scholieren vaak met tegenzin naar school, blijkt uit een bevraging van de Onderwijsinspectie bij ruim 150.000 leerlingen naar hun welbevinden.

Daarbij scoren bijna alle parameters minder goed naarmate de schoolloopbaan vordert. In de tweede en derde graad van het secundair onderwijs kijkt zelfs één op drie leerlingen dagelijks op tegen het schoolgaan. Een derde klaagt over een gebrek aan inspraak of mist positieve feedback.



Toch is er ook goed nieuws: meer dan 90% voelt zich meestal goed op school en zit graag in de klasgroep. Verder nemen de sociale relaties toe met de jaren, al wordt een op de twintig leerlingen langdurig gepest en voelt een vijfde zich wel eens alleen op school. Sommige leerlingengroepen lopen meer risico op een lager welbevinden, zoals zittenblijvers. Uit de Onderwijsspiegel, het jaarlijkse rapport van de Onderwijsinspectie, blijkt tot slot wel dat de kwaliteit van het onderwijs goed blijft.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil met de resultaten aan de slag.