Zakenreizen zijn stressvoller dan je denkt

Een zakenreis wordt door buitenstaanders vaak beschouwd als een plezierreisje, maar niets is minder waar. Zo kampt negen op de tien zakenreizigers met reisstress.

Volgens een studie van Booking.com bij 4.500 zakenreizigers uit acht verschillende landen is de grootste stressfactor de logistieke aspecten van de reis. Zo zorgt de combinatie van het vooraf plannen van de reis, boeken van accommodatie, regelen van vervoer, managen van uitgaven en facturen, de weg weten te vinden op de plaats van bestemming en het gebrek aan slaap voor heel wat stress.



Daarnaast geeft 36% de kans op het missen van een vlucht aan als grootste oorzaak van ongemak. Op het lijstje van ergernissen staan vertraagde en geannuleerde vluchten op de eerste plaats (47%), gevolgd door een jetlag (25%) en wachttijden bij de douane (34%).

Wel zit bij die laatste factor een verschil tussen nationaliteiten. Een Chinese zakenreiziger (20%) kan hier meer begrip voor opbrengen dan Duitsers (42%). Reizigers uit Japan zijn dan weer het meest bezorgd over de taalbarrière, wat bij bijna de helft (45%) stress veroorzaakt. Ruim 34% van de respondenten geeft ook aan eenzaam te zijn tijdens een zakenreis.

Naast al die stress is één derde over het algemeen wel positief over het maken van zakenreizen. Nieuwe plekken ontdekken, je eigen horizon verbreden, de mogelijkheid om collega’s face-to-face te spreken en verschillende culturen leren kennen, zijn de voornaamste drijfveren.

Foto Pexels