Toerist reist liever goedkoop dan duurzaam

Nederlandse touroperators gaan via de ‘vakantievoetafdruk' hun klanten gedetailleerd informeren over de klimaatschade die hun tripje naar de zon veroorzaakt. Reisorganisaties in ons land gaan voorlopig nog niet zo ver, maar dat betekent niet dat er geen sprake is van ecologisch engagement.
door
Mare
Leestijd 2 min.

«Thomas Cook is een beursgenoteerd bedrijf. Elk jaar moeten we aan de hand van een duurzaamheidsrapport verantwoording afleggen in Londen. We hanteren dus een strak duurzaam beleid», legt woordvoerder Koen van den Bosch uit aan Metro. «Wij proberen zoveel mogelijk te streven naar een neutrale ecologische voetafdruk. Dat doen we door samen te werken met lokale organisaties die zich inzetten voor een duurzaam toerisme. Daarnaast sensibiliseren we onze reizigers met praktische tips over hoe ze hun reis meer ecologisch kunnen maken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld water besparen door de lakens in hun hotel niet dagelijks te laten vervangen.»

Duurzaamheidsapp

Dat praktisch advies is echter klein bier in vergelijking met de inspanningen van de Nederlandse touroperators. Zij willen een betrouwbare calculator in het leven roepen die in alle brochures en op alle websites van reisaanbieders zal opduiken. Zo kunnen reizigers heel precies de ecologische voetafdruk van hun vakantie berekenen. Ongeveer dezelfde vliegreis kan in het slechtste geval tot twee keer zoveel uitstoot van broeikasgas veroorzaken. De calculator moet consumenten helpen om een verantwoorde vakantiekeuze te maken. Op termijn komt er zelfs een app om de berekeningen te vergemakkelijken.

Nood aan sensibilisering

«Bij Thomas Cook berekenen we geen prijzen per individuele reis, maar berekenen we onze ecologische voetafdruk op jaarbasis», verduidelijkt van den Bosch. In de praktijk merkt hij ook dat consumenten wel belangstelling hebben voor duurzaam reizen, maar dat een lage prijs toch nog steeds zwaarder doorweegt. «Als we de klant twee hotels aanbieden met dezelfde prijs-kwaliteitverhouding, zal de klant de duurzame optie kiezen. Maar als het duurzame hotel ook duurder is, wordt er vaak toch voor de goedkope optie gekozen».

Het lijkt er dus op dat er op het vlak van sensibilisering nog werk voor de boeg is.