‘Overgebleven’ Chinese vrouwen opgevoerd in commercial

Het grote Chinese cosmeticamerk SK-II voert in een reclameboodschap het onderwerp van zogenaamde ‘Sheng Nu’ oftewel ‘overgebleven’ vrouwen op. Dat zijn Chinese meisjes van 25 jaar en ouder die nog vrijgezel zijn.

In China wordt verwacht van jonge vrouwen dat ze trouwen voor de leeftijd van 27. Als dat niet gebeurt, dan gaan ze gebukt onder het denigrerende keurmerk ‘Sheng Nu’. In veel Chinese steden zijn er huwelijksmarkten waar ouders naar een echtgenoot zoeken voor hun alleenstaande dochter.



In de advertentie vertellen de vrouwen over de druk die hun ouders en de samenleving op hen uitoefenen om een man te vinden. Het filmpje is ondertussen honderdduizenden keren bekeken op Facebook en bijna 20.000 keer gedeeld op het Chinese Twitter, Sina Weibo.

Een groep moedige meisjes die nog steeds single zijn, laten nu hun stem horen en gebruiken de hashtag #changedestiny. Ze roepen op om het label ‘Sheng Nu’ te laten varen en om het wederzijdse respect tussen de generaties te herstellen.