Het Telenet Fiber-team: «Wij beheren meer dan 10.000 km glasvezelkabels»

Je surft op je smartphone en tablet tegelijkertijd? Je Facebook-app staat constant open? Ondertussen kijken je kinderen digitale televisie en is je partner aan het skypen met familie overzee? Normaal toch? Dat wel, maar onmogelijk zonder het Fiber-team van Telenet.

 

Tania Campaert, Jeroen Maesen en Kurt Verheyen zijn maar drie van een team van een tiental collega’s bij Telenet die zorgen voor ons steeds sneller en betrouwbaarder internet. Nu al met glasvezel tot bij bedrijfsklanten.



“We berekenen hoeveel het kost om glasvezel tot bij onze eindklanten te brengen”, zegt Tania. “We onderzoeken ter plaatse of dit mogelijk is, bespreken met aannemers hoe de werken uitgevoerd kunnen worden, bekijken wanneer en welke kabels verzwaard moeten worden, enzovoort. Elke dag gaan we nieuwe uitdagingen aan om de glasvezel zo dicht mogelijk bij onze klanten te brengen.”

Het telecommunicatie netwerk van Telenet in België spreidt zich over gans het land en bestaat uit meer dan 10.000 km glasvezelkabel. Dit glasvezelnetwerk is verbonden met diverse hoofdstations en schakelpunten. Het geheel van glasvezel kabels, hoofdstations en schakelpunten is het kloppende hart van het telecommunicatie netwerk van Telenet. Het Fiber-team beheert dit glasvezelnetwerk.

Technologisch kloppend hart

“Als iemand met een technologisch kloppend hart wil je hier gewoon aan meewerken”, klinkt het in het Fiber-team van Telenet. De uitdagingen zijn enorm.

Bijvoorbeeld bij het upgraden van het netwerk in Brussel. “De voorbije maanden vervingen we er meer dan 7 km oude kabel door nieuwe kabel met veel meer capaciteit”, zegt Jeroen. “Dit zonder dat de meer dan 10.000 klanten die hierop waren aangesloten er hinder van ondervonden. Dan komt het erop aan om een manier te bedenken om dit te realiseren.”

Jeroen zelf leert nog elke dag bij sinds hij 11 maanden geleden bij het Fiber-team aansloot. “Zo vertrouwt onze teammanager me taken toe. Hoe beter ik ze uitvoer, hoe complexere projecten ik krijg. Dit kan ik iedereen aanraden.”

Steeds sneller

Hoe sneller mensen willen internetten, hoe meer kabel het team voorziet. Bovendien stijgt het aantal optische vezels van zeer helder glas die het mogelijk maken om digitale signalen betrouwbaar te transporteren over heel grote afstanden.

“Het aantal vezels steeg de afgelopen jaren van 72 vezels per kabel, naar 96, 144, 192 tot 288 vezels in de kabels die vandaag in de grond gelegd worden”, zegt Kurt. “Per buis worden er nu 6 minibuisjes doorgeblazen via een steeds evoluerende technologie. Andere buizen worden in de grond klaargelegd zodat in de toekomst straten niet helemaal moeten opengebroken worden.”

Team met toekomst

Onverwachte problemen, snel evoluerende technologieën, een groeiend aantal collega’s,… Het vult de dagen van de technologische talenten van het Fiber-team met verrassingen en uitdagingen. “Zonder glasvezel kunnen we de snelle verbindingen die klanten wensen niet verwezenlijken”, zegt Tania. “En omdat de snelheden en mogelijkheden steeds groter worden, zal onze business exponentieel groeien. We zijn absoluut een afdeling met toekomst.”

“Bovendien zijn we een heel tof team”, vullen Kurt en Jeroen aan, “waarbij we elkaars problemen mee oplossen, regelmatig iets samendoen, heel zelfstandig werken en een open communicatie hebben met onze collega’s in andere afdelingen.”

 


 

3 Kenmerken van echte Fiber-medewerkers

1. Technisch inzicht

Een ingenieursdiploma is geen vereiste. Wij hebben allerhande profielen in onze afdeling, gaande van A2 tot inge­nieur. De finesses van glasvezel leer je on-the-job. Een technologische basis, logisch inzicht en interesse in ‘bouwen’ zijn onmisbaar.

2. Verantwoordelijkheidsgevoel

Iedereen in het Fiber-team heeft verantwoordelijkheid over zijn eigen projecten, maakt berekeningen, hakt knopen door, helpt collega’s, stuurt aannemers aan en lost onverwachte problemen op. Stressbestendig zijn en zelfstandig werken zijn een must.

3. Teamspeler

Samenwerken is cruciaal in deze job. Zoals glasvezel verbonden is met andere netwerken, is ook het fiberteam sterk verbonden met andere Telenet-afdelingen. De interne open communicatie is onmisbaar bij het voortdurend overleg en elkaar helpen.

 


 

_DSC4287_web«Architect van netwerk»

Tania Campaert (41)

“Ik hou als Technology Engineer Fiber van het innoveren, het uitwerken van moeilijke projecten en het werken met en het uittesten van de nieuwste materialen. Je kunt ons zien als architecten van het netwerk die highlevel ontwerpen maken en instaan voor het bouwen en onderhouden hiervan. Het helikopterview houden over het netwerk is voor mij de grootste uitdaging, wat mijn job na 16 jaar nog steeds boeiend houdt.”

_DSC4296_web«Elke dag op reis»

Jeroen Maesen (31)

“Ik ga als Operations Engineer Fiber precies elke dag op reis van achter mijn bureau. Zo reis ik over heel Vlaanderen, naar glasvezelprojecten waaraan we werken. Soms kunnen we ook in-the-field zelf de werken opvolgen. De vrijheid en verantwoordelijkheid in mijn nieuwe job bij Telenet geven voldoening. Zo hebben we ook flexibele werkuren waardoor het prima valt te combineren met gezin en sportactiviteiten.”

_DSC4291_web«Oplossingen voor de toekomst»

Kurt Verheyen (36)

“Als Technical Support Engineer Fiber kan ik niet zonder mijn gezond boerenverstand en logisch technisch inzicht. De netwerken moeten zo logisch mogelijk worden opgebouwd, én met zicht op de toekomst. Een centrale vraag hierin: Hoe kan ons team voldoende capaciteit voorzien? Zo zie ik fiber-to-the-home ook wel binnen een aantal jaren doorbreken. Al gaat alles zo snel. Het zou ook vroeger kunnen zijn.”

 

Dit artikel wordt u aangeboden door Metro-partner Telenet