Test-Aankoop ten strijde tegen geo-blocking

door
Belga
Leestijd 1 min.

Test-Aankoop en de Europese consumentenorganisatie BEUC starten een campagne om de Europese Commissie aan te manen snel een einde te maken aan geo-blocking. Dat is een praktijk waarbij online handelaars artificiële grenzen optrekken om ervoor te zorgen dat consumenten uit andere landen geen toegang krijgen tot hun goederen en diensten. "Het gaat om een ongeoorloofde discriminerende praktijk waarbij online verkopers consumenten op basis van het land waar ze zich bevinden de toegang weigeren tot hun site of hen simpelweg doorsturen naar de site van hun eigen land waar de prijs, toevallig, verschillend is", legt Test-Aankoop uit in een persbericht. De Europese Commissie beloofde al iets aan die toestanden te doen, maar met een campagnefilmpje willen de consumentenorganisaties de druk nog opvoeren.

"Vaak worden consumenten, wanneer ze de prijzen op een buitenlandse site checken, terug gestuurd naar de website van het land waar ze verblijven. Dat is bijvoorbeeld het geval bij een online kledingwinkel waarvan de verkoper over nationale websites beschikt en wil dat de consument ook op die nationale website koopt, allicht omdat de prijs daar hoger is", klinkt het. Ook komt het volgens Test-Aankoop voor dat op het einde van het aankoopproces de verkoper zonder geldige reden weigert om het product te leveren in het land waar de consument verblijft.

bron: Belga