Klachtenstroom over OBU's nog niet opgedroogd

door
Belga
Leestijd 2 min.

Bij transportfederaties in eigen land en in de buurlanden blijven klachten van vrachtwagenchauffeurs binnenlopen over niet werkende OBU's (On Board Unit) en de bereikbaarheid van Satellic, de dienstverlener en exploitant van het kilometerheffingssysteem voor vrachtwagens. Satellic erkent dat het heel wat oproepen ontvangt, maar raadt chauffeurs aan goed de handleiding te lezen. "Sinds midden vorige week hebben we honderden oproepen ontvangen. Er zijn nog steeds flink wat problemen met de OBU's, de bereikbaarheid van het call center en de servicepunten van Satellic", zegt Lode Verkinderen, secretaris-generaal van Transport en Logistiek Vlaanderen. De kinderziekten zijn volgens hem "nog helemaal niet weggewerkt". De mededeling dat er een probleem is met 0,5 procent van de OBU's, noemt hij een flinke onderschatting. "Vermoedelijk is er bij 10 procent van de OBU's en de aanverwante back-up een probleem", raamt hij.

Bij Febetra bevestigt Isabelle De Maegt dat chauffeurs en transporteurs problemen blijven ondervinden, onder meer met de kastjes die sinds 1 april de afgelegde tolkilometers optekenen. Margot Vermeiren van Satellic raadt gebruikers aan heel goed de handleiding te lezen. "Een rood licht op een OBU kan heel wat verschillende redenen hebben. Als chauffeurs na een onderbreking opnieuw beginnen rijden, moeten ze het systeem terug aanzetten want het treedt automatisch in een pauze. Er moet verder een gegarandeerde betaalmethode aan gekoppeld zijn. Het saldo van een prepaid gegarandeerde betaalmethode kan ontoereikend zijn, of de kredietkaart is niet meer gedekt", aldus Vermeiren. Op haar website wil Satellic zorgen voor duidelijkere begeleiding, klinkt het.

Momenteel zijn er bijna 461.000 OBU's besteld, waarvan er 426.000 verstuurd zijn naar klanten. Er zijn 275.000 OBU's gepersonaliseerd (toestellen die zijn aangezet) en vrijdag 1 april - een kalme dag tijdens de paasvakantie - zijn op het wegennet 135.000 rijdende voertuigen gezien met OBU. Vrachtwagenchauffeurs die zonder OBU rijden, riskeren een boete.

bron: Belga