Google gaat de mist in met zijn aprilvis

Een goede aprilgrap bedenken is niet eenvoudig, zelfs niet voor een van de grootste bedrijven in de wereld. Zo ging Google de mist in met één van zijn aprilvissen.

De eerste dag van april staat traditioneel in het teken van mensen beetnemen en voor technologiereus Google is dat niet anders. Zo lanceert het bedrijf vandaag Google Cardboard Plastic,  een doos van doorschijnend plastic die je de werkelijkheid laat waarnemen.



Maar naast de geslaagde parodie op Virtual Realitybrillen, maakte Google ook een iets minder gelukte aprilvis met Gmail. Het mailprogramma kreeg de optie om een bewegend prentje van een minion toe te voegen, exact op de plek waar ‘send and archive’ normaal gezien staat. Bovendien zou de .gif soms foutief verschijnen in e-mails die met de normale ‘send’-knop verstuurd werden.

via GIPHY

Het idee op zich is redelijk onschuldig, maar gmail wordt natuurlijk ook gebruikt in serieuze en professionele situaties. Designer Andy Baio gaf op Twitter al een voorbeeld van hoe het helemaal verkeerd zou kunnen lopen wanneer een begrafenisondernemer eventjes onoplettend is.

Het voorbeeld van Baio is gelukkig fictief, maar op de fora van Google doken ook met daadwerkelijke probleemgevallen op. Zo zond een schrijver vanwege een krappe deadline snel een mail naar zijn baas, met het problematische beeld onwetend erbij. De baas kon er niet mee lachen en zou hem ontslagen hebben. Iemand anders stuurde dan weer een serieuze mail naar dertig mensen, die stuk voor stuk de minion te zien kregen.

Het duurde dan ook niet lang vooraleer Google de aprilvis opnieuw verwijderde en zijn excuses aanbod. “Het lijkt erop dat we onszelf dit jaar hebben beetgenomen. Door een foutje veroorzaakte de MicDrop meer hoofdpijn dan geschater. Het spijt ons oprecht. De functie is opnieuw uitgeschakeld. Als je ze nog ziet, moet je de pagina even herladen”, aldus de verontschuldigingen van Google.

Foto: Getty Images / G. Lamos IV