Drie nieuwe theorieën verklaren waarom dinosaurussen zijn uitgestorven

Hoewel de meeste wetenschappers het erover eens zijn dat de dinosaurussen uitgestorven zijn door een meteorietinslag, zoeken sommigen nog naar andere verklaringen. Zo komen er telkens weer nieuwe theorieën. De ene klinkt al gekker dan de andere.
Heleen

Malaria

Tot nu toe werd er altijd aangenomen dat malaria is ontstaan bij de gorilla's, maar een nieuw Amerikaans onderzoek weerlegt dat. De wetenschappers van de universiteit van Oregon beweren dat de ziekte al meer dan 100 miljoen jaar oud is.

“In de tijd dat de dinosaurussen uitstierven zijn er heel wat rampen gebeurd op aarde. Zo waren er de enorme meteorietinslag in het Mexicaanse Chicxulub en meerdere vulkaanuitbarstingen. De dieren zijn niet meteen uitgestorven, maar pas enkele honderden jaren later. Er moeten dus nog andere factoren gespeeld hebben. Malaria was mogelijk een van die factoren”, legt hoofdonderzoeker George Poinar uit.

Ruimtewolk

Volgens Japanse wetenschappers is er in dezelfde periode een Nebula Winter gepasseerd. Dat is een een ruimtewolk die de aarde bedekt zou hebben met een laag iridium, een wit metaal. Dat schrijven ze in een studie die ze publiceerden in het wetenschappelijk tijdschrift Gondwana Research.

Het metaal wordt vandaag gebruikt in satellieten en zou er destijds voor gezorgd hebben dat de aarde op korte termijn sterk afkoelde. “De aanhoudende koude zou het einde van de dinosaurussen hebben betekend”, stelt Tokuhiro Nimura van de Japan Spaceguard Association.

Planeet X

Enkele dagen geleden vonden onderzoekers van de universiteit van Arkansas een nieuw bewijs voor het bestaan van een mysterieuze negende planeet in ons zonnestelsel. “Planeet X veroorzaakte mogelijk kometenregens”, verklaart Daniel Whitmire, professor astrofysica. “Die waren krachtig genoeg om tot onze aarde te reiken en massale sterftes te veroorzaken.” Ook dinosaurussen zouden daarvan het slachtoffer zijn geworden.