“Koetjesreep maakt ons nostalgisch, muntchocolade agressief”

Na Pasen kunnen we nog weken smullen van alle chocoladen eitjes. En dat zorgt voor heel wat verschillende emoties, zo blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Gent. 

Bio-ingenieur Sara De Pelsmaeker trok met een smaaktest naar 850 proefpersonen op verschillende grote Gentse evenementen. In een eerste smaaktest proefden de testpersonen drie verschillende soorten melkchocolade: één van een A-merk, één van een huismerk en één zogenaamde ‘Koetjesreep’. Omdat ‘Koetjesrepen’ minder dan 35% chocolade bevatten, zijn dat ’chocoladefantasieproducten’.

Foto koetjesreep.com
Foto koetjesreep.com

“De Koetjesreep roept overduidelijk nostalgische gevoelens op, maar ook vriendelijkheid en veiligheid zijn de emoties die het sterkst naar voor kwamen voor deze repen”, zegt onderzoekster De Pelsmaeker. De chocolade van het A-merk en het huismerk zorgden allebei voor een gelukkig gevoel. “We merkten dat deze emoties bij het A-merk iets sterker waren dan bij het huismerk, maar al bij al was het verschil niet zo groot.”

Energie en warmte

Uit een tweede test bleek dat muntchocolade over het algemeen met actie en agressie wordt geassocieerd, vooral door de mannelijke personen. “Agressie klinkt negatief, maar het is een emotie die zeer nauw aansluit bij energie”, aldus De Pelsmaeker. Chocolade met sinaasappelsmaak roept dan weer warme, huiselijke gevoelens op.

Uit het onderzoek bleek dat tot slot dat het woord “chocolade” ook nog gevoelens van schuld opriepen, maar dat gevoel verdween snel na de ‘zonde’.

Voor producenten van chocolade met toegevoegde smaken hebben die onderzoeksresultaten belangrijke gevolgen op vlak van marketing.

Foto Pixabay